Naukowcy z Brna odkryli nowe sposoby poprawy wydajności enzymów

Fot. panthermedia

Czescy naukowcy ujawnili mechanizmy, które mogą poprawić wydajność enzymów. Wyniki badań mogą być w przyszłości wykorzystane w biotechnologii i przemyśle farmaceutycznym do przygotowania leków  ogłosił Instytut Chemii Fizycznej J. Heyrovskiego wraz z  Uniwersytetem Masaryka w Brnie, którego zespoły uczestniczyły w odkryciu. Wyniki badania zostały opublikowane przez Journal of the American Chemical Society.

Naukowcy odkryli, że możliwe jest wpływanie na sposób, w jaki cząsteczki wchodzą w tak zwane miejsca aktywnego enzymu, gdzie są przekształcane w inne substancje.

Jak dotąd system ten nie miał znaczenia. Skupiliśmy się jednak na tych ścieżkach transportowych, których kształt i dynamika wpływają na to, które cząsteczki mogą przenikać do wnętrza i na zewnątrz, zmieniając w ten sposób wydajność enzymów – powiedziała autorka badania, Piia Kokkonenová z Uniwersytetu Masaryka w Brnie.

Według badaczki wyniki te można wykorzystać w biomedycynie do przygotowania leków. Kolejne zastosowanie można znaleźć w naukach o środowisku poprzez zastosowanie enzymu, który może przekształcić toksyczne cząsteczki w substancje mniej szkodliwe dla środowiska.

Enzym jest białkiem złożonym z aminokwasów. Dzięki badaniu biotechnolodzy dowiedzą się, co się stanie, kiedy zmodyfikują niektóre aminokwasy. Zmienia ono bowiem formę bramy wejściowej do miejsca aktywnego i elementu strukturalnego enzymów – dodała Ema Wiesnerová z Uniwersytetu Masaryka.

Enzym może istnieć w postaci otwartej, w której cząsteczki docierają do miejsca aktywnego i struktury zamkniętej, kiedy substancje są przekształcane. Naukowcy ujawnili szybką zmianę między tymi 2 stanami spowodowaną dynamiką białka odpowiedzialnego za wysoką aktywność enzymu.

Badania te trwały ponad 6 lat, w których uczestniczyło około 15 naukowców. Współpraca między Instytutem Heyrovskiego i Uniwersytetem Masaryka będzie kontynuowana i powinna również skupiać się na innych enzymach.

Piśmiennictwo