Zaloguj
Reklama

Weganizm, wegetarianizm, laktoowowegetarianizm – czym się od siebie różnią?

Weganizm, wegetarianizm, laktoowowegetarianizm – czym się od siebie różnią?
Fot. panthermedia
(0)

Nie jem mięsa – takie deklaracje składa coraz więcej naszych rodaków. Jednak obok nas żyją nie tylko wegetarianie. Czym różnią się poszczególne diety? Co je łączy?

Reklama

Wegetarianizm

Wegetarianizm to świadome wyłączenie z diety mięsa i produktów mięsnych. Wegetarianie za mięso uznają ryby i owoce morza. W diecie wegetarian nie znajdziemy produktów pochodzenia zwierzęcego, takich jak smalec czy żelatyna. Wegetarianizm najprawdopodobniej ma swoje korzenie w starożytności. Istnieją zapiski potwierdzające wywodzenie się wegetarianizmu z Indii oraz potwierdzające rozwój wegetarianizmu w starożytnej Grecji. Odpowiednio skomponowana dieta wegetariańska jest korzystna dla zdrowia. Dieta wegetariańska zmniejsza ryzyko otyłości czy cukrzycy. Instytut Żywności i Żywienia prezentuje stanowisko, że odpowiednio zbilansowana dieta wegetariańska nie stanowi zagrożenia. Osoby będące na diecie wegetariańskiej powinny pamiętać o regularnym sprawdzaniu poziomu żelaza we krwi i w razie potrzeby – o uzupełnianiu diety w żelazo, cynk i witaminę B12. Najwięcej wegetarian żyje w Indiach, zaś w Europie – we Włoszech. Wegetarianizm staje się coraz popularniejszy również w Polsce – coraz więcej mieszkańców naszego kraju świadomie rezygnuje ze spożywania produktów mięsnych.

Weganizm

Weganie – podobnie jak wegetarianie nie spożywają produktów mięsnych, jednak dodatkowo wyłączają ze spożycia produkty pochodzenia zwierzęcego (masło, mleko, śmietanę, sery). Podstawę piramidy żywieniowej wegan stanowią produkty zbożowe. Weganie sięgają po zamienniki produktów pochodzenia zwierzęcego – mleko roślinne (sojowe, migdałowe, owsiane czy ryżowe) zamiast tradycyjnego mleka krowiego, tofu.  Dieta wegańska zmniejsza ryzyko wystąpienia otyłości, nadciśnienia, cukrzycy typu II i wielu chorób nowotworowych. Ważne jest jednak, aby komponować dietę z głową i nie zapominać o weryfikowaniu ilości spożywanego białka, witaminy B12, witaminy D, wapnia czy żelaza. Prawidłowo skomponowana dieta wegańska jest zdrowa, zawiera dużo błonnika w diecie, co pozytywnie wpływa m.in. na pracę jelit. Weganie powinni spożywać dużo roślin strączkowych, zielonych warzyw liściastych czy roślin będących źródłem białka – soi, soczewicy, bobu, grochu, co zapewni odpowiednie dostarczenie składników odżywczych niezbędnych dla organizmu.

Laktoowowegetarianizm

Jest to odmiana diety wegetariańskiej. Nazwa pochodzi od łacińskich słów lactus (mleko), ovum (jajo) i vegetatio (roślinność). Laktoowowegetarianie wykluczają z diety mięso pod każdą postacią, podroby, smalec, podpuszczkę, żelatynę. Dieta laktoowowegetarian dopuszcza spożywanie jaj i produktów mlecznych. Głównym źródłem białka w tej diecie są jaja. Lakoowowegetarianizm uznawany jest za jedną z lżejszych odmian wegetarianizmu. Podobnie jak w przypadku diety wegetariańskiej czy wegańskiej laktoowowegetarianie powinni dbać o zbilansowanie posiłki, które dostarczą wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Źle dobrana dieta – czy to wegańska, czy wegetariańska, czy laktoowowegetariańska – może skutkować powstaniem poważnych niedoborów żywieniowych.

Na rynku wydawniczym pojawiło się sporo ciekawych pozycji pozwalających na samodzielne skomponowanie diety, która dostarczy wszystkich niezbędnych dla zdrowia i życia składników odżywczych. W poradnikach znajdziemy nie tylko informacje o wartościach odżywczych wielu produktów spożywczych, ale również informacje o zalecanym sposobie obróbki termicznej warzyw. Przy przejściu na dietę warzywną warto skorzystać z porady dietetyka – pomoże skomponować pierwsze jadłospisy tak, aby dostarczały wszystkich niezbędnych składników. Diety oparte na wykluczeniu mięsa są coraz popularniejsze – grunt, aby dobierać je zdroworozsądkowo.

Piśmiennictwo
Reklama
(0)
Komentarze