Zaloguj
Reklama

Naturalne sposoby wzmacniania odporności

Autor/autorzy opracowania:

Kategorie ICD:

Kategorie ATC:


Naturalne sposoby wzmacniania odporności
Fot. ojoimages
(0)

Za oknem piękna i mroźna zima, a wraz z nią jak zwykle nadszedł okres przeziębień i kolejek w aptekach. Co zrobić żeby nie chorować? Na początek trzeba zrozumieć skąd biorą się przeziębienia i jak łatwo można ich uniknąć, wzmacniając odporność bez pomocy środków farmakologicznych.

„ System immunologiczny doskonale chroni nasz organizm przed wszelkimi bakteriami, wirusami, pasożytami i grzybami. Zapobiega wnikaniu toksyn i zwalcza infekcje, ale musimy pamiętać o stymulowaniu go. Zaniedbany może zawodzić, szczególnie przy niesprzyjającej aurze.

Na jego funkcjonowanie wpływa wiele czynników, zarówno zewnętrznych takich jak brak higieny, zanieczyszczona woda czy niedostosowany ubiór, jak i wewnętrznych, na przykład brak snu czy aktywności fizycznej, stres i nieodpowiednie odżywianie. Głównym winowajcą jest źle zbilansowana dieta uboga w białko i witaminy.” – mówi lek. med. Krzysztof Kozbur.

Tak naprawdę by pomóc naszej odporności wystarczy stosować się do podstawowych zasad żywienia.

Śniadanie – nigdy nie  zapominaj o najważniejszym posiłku w ciągu dnia czyli śniadaniu, jedz regularnie, minimum trzy posiłki dziennie

Warzywa i owoce – urozmaić dietę spożywając jak najwięcej sezonowych warzyw (brokuły, kalafior, dynia, brukselka, buraki, kapusta, marchewka, pietruszka, seler, pasternak, cykoria, rzepa) i owoców, głównie cytrusów – codzienne spożywanie grejpfruta wzmacnia odporność i wspomaga trawienie, należy jednak pamiętać aby nie popijać lekarstw sokiem z grejpfruta. Korzystaj z kiszonek, przetworów, suszonych owoców i orzechów.

Pełne ziarno – pamiętaj o produktach zbożowych, szczególnie tych pełnoziarnistych. Jedz  pieczywo razowe, wszelkie rodzaje kaszy, płatki owsiane oraz rośliny strączkowe, które są nieocenionym źródłem witamin z grupy B i białka.

Przyprawy – ogranicz zużycie soli oraz cukru, staraj się doprawiać potrawy rozgrzewającymi przyprawami takimi jak curry, ostra papryka, pieprz czy kurkuma, a cukier jak najczęściej zastępuj miodem.

Tłuszcze – ogranicz tłuszcze, zamień tłuszcze zwierzęce na roślinne, dużo zdrowsze i łatwiej przyswajalne przez organizm.

Mięso – spożywaj nie częściej niż 2-3 razy w tygodniu, wybieraj mięso chude. W pozostałe dni zastąp je daniami z ryb i roślin strączkowych.

Woda – pij dużo wody, która pomaga oczyszczać organizm z toksyn. Zimą pamiętaj również o sokach warzywnych i owocowych, rozgrzewających herbatach owocowych i kakao.

Aktywność – zima to doskonały czas na jazdę na nartach, łyżwach czy spacery. Aktywność i relaks są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego. Pamiętaj o tym aby zawsze dostosować ubiór do temperatury panującej na zewnątrz, założenie zbyt ciepłego ubrania może spowodować przegrzanie organizmu co grozi przeziębieniem.  

Co zrobić gdy mimo wszystko nasza odporność nie radzi sobie ze zmasowanym atakiem zarazków i chłodu? Na to pytanie najlepszą odpowiedź mają nasze babcie. Kiedy czujemy, że dopada nas przeziębienie, nie musimy od razu sięgać po lekarstwa, wystarczy przejrzeć kuchenne szafki.

(0)
Reklama
Komentarze