Zaloguj
Reklama

Betaglukany – właściwości rozpuszczalnej frakcji błonnika pokarmowego

Betaglukany – właściwości rozpuszczalnej frakcji błonnika pokarmowego
Fot. panthermedia
(0)

Betaglukany są składnikiem stanowiącym rozpuszczalną frakcję błonnika pokarmowego i zaliczają się do polisacharydów. Znajdziemy je w ścianie niektórych bakterii czy drożdży, ale także są obecne w zbożach, takich jak pszenica, żyto czy owies. Wpływ betaglukanów na nasz organizm jest oparty na ich działaniu pomagającemu w regulacji poziomu glukozy we krwi czy w obniżaniu poziomu cholesterolu. Ponadto wykazują one silne działanie immunostymulujące oraz antybakteryjne, co również stanowi o profilaktycznym i pozytywnym działaniu tego składnika pokarmowego na nasz organizm.

Reklama

Betaglukany, inaczej polisacharydy znajdujące się w ścianie komórkowej niektórych bakterii, grzybów czy drożdży, stanowią rozpuszczalną frakcję błonnika pokarmowego. Aktywność biologiczna tego niezawierającego skrobi sacharydu zależna jest od wielu czynników, takich jak masa cząsteczkowa, wielkość czy częstość połączeń – kluczową rolę ma tutaj więc budowa tego składnika pokarmowego. Zgodnie z aktualną wiedzą oraz badaniami naukowymi im bardziej złożona budowa betaglukanu, tym lepsze jego oddziaływanie immunomodulacyjne oraz przeciwnowotworowe.

Produktami stanowiącymi źródło tego składnika są owies, jęczmień, pszenica oraz grzyby chińskie, japońskie, boczniaki czy też grzyby z grupy workowców.

Dzięki właściwościom betaglukanów są one skuteczne w walce z wieloma schorzeniami stanowiącymi palące problemy naszych czasów, takimi jak cukrzyca, otyłość i cholesterolemia, zaburzenia pracy jelit czy też zaburzenia odporności, dlatego często można odnaleźć je w różnego rodzaju suplementach diety [1]. Tyle, o ile betaglukany bez większego problemu znajdziemy w suplementach, o tyle trudno o żywność wzbogaconą tym właśnie składnikiem [2].

Oprócz zdolności zapobiegania rozwojowi chorób cywilizacyjnych betaglukany również mają właściwości, dzięki którym przyczynić się mogą do poprawienia nastroju, a także łagodzić stany zapalne skóry. Badania naukowe potwierdzają także pozytywny wpływ tego składnika pokarmowego na obniżenie stężenia glukozy poposiłkowej we krwi oraz na poprawienie wrażliwości insulinowej, stąd jest to doskonały element diety – zapobiegający rozwoju cukrzycy. Innym, potwierdzonym naukowo działaniem betaglukanów, jest obniżenie frakcji cholesterolu we krwi, jednak mechanizm ten nie do końca przez naukę został wyjaśniony. Zauważa się pewną zależność pomiędzy zdolnością polisacharydów do zwiększania lepkości treści pokarmowej a obniżeniem poziomu cholesterolu we krwi i w ten sposób tłumaczy się działanie tego mechanizmu [2]. Obecność betaglukanów jest więc znacząca i cenna dla naszego organizmu, co potwierdzają badania naukowe i obserwacje, stąd warto pomyśleć o wzbogaceniu swojej diety w ten właśnie składnik pokarmowy.

Piśmiennictwo

Źródło tekstu:

  • [1] Prozdrowotne właściwości betaglukanów. „Aktywność, zdrowie, uroda” 2015/2, nr 13, s. 48-49.
    [2] A. Perczyńska, K. Marciniak-Łukasiak, A. Żbikowska: Rola β-glukanu w przeciwdziałaniu chorobom cywilizacyjnym. „KOSMOS. Problemy nauk biologicznych” 2017, t. 66, nr 3(316), s. 379-388.

Kategorie ICD:

Kategorie ATC:


Reklama
(0)
Komentarze