Zaloguj
Reklama

Co wiemy o wegetarianizmie?

Autor/autorzy opracowania:

Kategorie ICD:

Kategorie ATC:


Co wiemy o wegetarianizmie?
Fot. ojoimages
(0)

Wegetarianizm, czyli dieta mająca na celu ograniczenie spożywania produktów pochodzenia zwierzęcego, dla niektórych jest niezrozumiała i nierealna do zastosowania w ich własnym życiu. Dla innych to nie tylko rodzaj diety, ale także filozofia i sposób na życie.Z każdym rokiem przekonuje się do niej coraz więcej osób – zarówno starszych, jak i młodzież. Świat mody, Urody, telewizji i filmu od dawna promuje wegetarianizm. Co jest w nim takiego niezwykłego?

Istnieje kilka rodzajów wegetarianizmu, mniej lub bardziej restrykcyjnego, jeśli chodzi o spożywanie różnych grup żywności. I tak np. weganie nie spożywają żadnych produktów pochodzenia zwierzęcego, łącznie z jajkami, serami i mlekiem. Radykalni weganie nie jedzą nawet miodu, uznając go za produkt pochodzenia zwierzęcego.

Niezależnie od rodzaju wegetarianizmu, każdy rodzaj tego typu diety powinien dostarczać podstawowych składników budulcowych dla organizmu. Nie może więc zabraknąć w codziennym menu odpowiedniej ilości energii, białek, tłuszczy, węglowodanów, witamin i minerałów. Należy spożywać 4-5 regularnych posiłków dziennie i wypijać ok. 2,5 l płynów. Odpowiednie urozmaicenie diety wegetariańskiej pozwala uniknąć niedoborów ważnych składników, niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Monotonna dieta - zarówno mięsna, jak i wegetariańska - może prowadzić do niebezpiecznych dla zdrowia i życia konsekwencji, takich jak zachwianie masy ciała, spadek energii, niedobór witamin.

Energia powinna być dostarczana przede wszystkim w postaci węglowodanów złożonych (pełnoziarniste pieczywo i makarony, kasze) oraz cukrów prostych z warzyw i owoców. Białka znajdujące się w produktach pochodzenia zwierzęcego zawierają w odpowiednich ilościach i proporcjach wszystkie niezbędne aminokwasy, których nasz organizm sam nie potrafi wytworzyć.

Przy diecie wegetariańskiej należy więc zwracać szczególną uwagę na urozmaicanie produktów białkowych. Najwartościowsze białka wśród roślin ma soja, dlatego też powinna się znaleźć w diecie każdej osoby, ograniczającej spożywanie produktów pochodzenia zwierzęcego. Innym bardzo dobrym źródłem aminokwasów są rośliny strączkowe. Większość wegetarianów nie ma niedoborów niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz witamin i minerałów. Wiąże się to z dużym spożyciem ryb i olejów roślinnych oraz owoców i warzyw. Dlatego chcąc zmienić swoją dietę na wegetariańską i życie na zdrowsze, warto się zastanowić, czy rezygnacja z ryb jest najlepszym pomysłem. Bo to właśnie ryby (zwłaszcza morskie) są źródłem niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Dzięki nim utrzymuje się właściwy poziom cholesterolu, wyrównuje ciśnienie tętnicze krwi oraz poprawia się odporność.

Każdy z nas sam decyduje o swoim życiu i o swoim trybie życia. Dieta wegetariańska (niezbyt radykalna) na pewno pomaga nam utrzymać dobry stan zdrowia i samopoczucie. Dlatego zanim pochopnie ocenimy czyjeś postępowanie i sposób odżywania, jako coś niezrozumiałego, może warto zastanowić się, czy aby samemu nie skorzystać chociaż w części z tych zdrowych zasad.

(0)
Reklama
Komentarze