Zaloguj
Reklama

Dieta a zaparcia

Autor/autorzy opracowania:

Adres www źródła:

Bibliografia:

National Center for Health Statistics. Dietary Intake of Macronutrients, Micronutrients and Other Dietary Constituents: United States, 1988–94, Vital and Health Statistics, Series 11, Number 245, July 2002.


Dieta a zaparcia
Fot. medforum
(0)
Dieta a zaparcia
Reklama

Wielu pacjentów zgłasza się do specjalisty z zapytaniem czym są wywołane zaparcia i co robić by ich nie mieć? Najważniejszą rolę w zwalczaniu zaparć odgrywa prawidłowa dieta. Nie jest ona ani kosztowna ani zbyt bardzo wymagająca. Ponieważ zaparcia są bardzo nieprzyjemną dolegliwością warto wprowadzić w swoim codziennym sposobie odżywiania kilka zmian po to by nasze jelita zaczęły pracować prawidłowo i sprawnie. O zaparciach mówimy wtedy gdy skurcze mięśni jelit są zbyt powolne i słabe by stolec przesuwał się przez jelito grube bądź gdy wchłaniają one zbyt dużą ilość wody. Konsekwencję tego jest to, że stolec staje się suchy oraz bardzo twardy a jego wydalenie nie jest łatwe. Problem zaparć dotyka nie tylko osoby dojrzałe ale także dzieci i osoby starsze. 

Zaparcia ustąpią same jeśli do odpowiedniej diety włączone zostaną ćwiczenia fizyczne (jazda na rowerze, spacery, joga, siłownia czy basen). Ważne by były one regularne. Jaką dietę stosować przy zaparciach? Jak długo należy ją utrzymywać by zaparcia nie wróciły?

 

Dieta a zaparcia - Objawy i przebieg

Jak powinna wyglądać prawidłowa dieta w zaparciach?  

Znanych jest wiele przyczyn prowadzących do zaparć. Najczęściej wymienianymi są: brak aktywności fizycznej, zespół jelita drażliwego, zbyt mała ilość błonnika w diecie, odwodnienie organizmu, spożywanie zbyt dużych ilości mleka, zażywanie leków, nadużywanie środków przeczyszczających, ciąża, problemy z jelitem grubym czy wybrane choroby.   Aby zapobiec tym nieprzyjemnym dolegliwością należy zmienić swoją dietę. Należy spożywać pokarmy zawierające duże ilości błonnika. Zalecane jest uzupełnienie diety m.in. o: gruszki, jabłka, maliny, jeżyny, truskawki, kapustę, brokuły, szparagi oraz marchewkę. Bardzo dobry wpływ na nasze jelita ma brązowy ryż, płatki owsiane, ciemne makarony oraz kasz gryczana. Kluczową kwestią jest także odpowiednie nawodnienie organizmu. Ważne by pić minimum 1,5 litra wody niegazowanej. Wszelkie napoje gazowane, kolorowe soki czy kawa mogą prowadzić do powstawania zaparć. Aby zapobiec zaparciom należy unikać takich produktów jak: słodycze (oczywiście w nadmiarze), żółty ser, tłuste mięso, kakao, biały ryz oraz potrawy smażone.  

Reklama
(0)

Materiały zawarte w dziale Specjalista Radzi mają charakter informacyjny i należy je traktować jako dodatkową pomoc przy udzieleniu niezbędnej pomocy choremu oraz jako ewentualny wstęp do leczenia przez specjalistę. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za efekty zastosowania w praktyce informacji umieszczonych w dziale Specjalista Radzi.

Komentarze