Zaloguj
Reklama

Forum: Nasze zdrowie

Temat: Dieta na nadciśnienie.. (6)

ulubione
  • Dieta na nadciśnienie..

    DIETA NA NADCIŚNIENIE - tygodniowy jadłospis

    Cierpiący na nadciśnienie przyjmują zwykle odwadniające leki. Tracą wtedy sporo potasu. Aby uzupełnić niedobory, powinni jadać jak najwięcej owoców i warzyw. W ich diecie nie może zabraknąć przetworów zbożowych i ryb.


    Nadciśnienie tętnicze to przypadłość, która zwykle trapi osoby jadające dużo, tłusto i słono. Znacznie rzadziej występuje wśród wegetarian. Warzywa i owoce dostarczają bowiem witaminy C, potasu, wapnia - składników wpływających na obniżenie ciśnienia krwi.

    Szczególne miejsce wśród dobroczynnych warzyw zajmuje czosnek, ze względu na korzystnie działające związki siarki.

    "Czarną listę" produktów, których nadciśnieniowcy powinni się wystrzegać, otwiera sól. Kolejne miejsca zajmują na niej kawa oraz alkohol.

    Stosowanie przez kilka miesięcy tygodniowego jadłospisu, który zamieszczamy, tak unormuje ciśnienie krwi, że uda się znacznie zmniejszyć dawki leków lub je odstawić (po konsultacji z lekarzem).

    Dieta na nadciśnienie: pierwszy dzień

    *** Pierwsze śniadanie: 2 kromki ciemnego chleba z margaryną, pasta z chudego białego sera, czosnku, sproszkowanej papryki, na liściu sałaty, 2 rzodkiewki, kiwi, szklanka herbaty z cytryną
    *** Drugie śniadanie: 2 łyżki serka wiejskiego, 2 kromki pumpernikla, szklanka wody mineralnej
    *** Obiad: talerz barszczu czerwonego czystego z fasolą Jaś, 7 pierogów leniwych, z rodzynkami, polanych zrumienioną na margarynie bułką tartą, miseczka surówki z kapusty pekińskiej z marchewką, jabłkiem i łyżką oleju rzepakowego, szklanka kompotu z mieszanki owocowej
    *** Podwieczorek: szklanka koktajlu z maślanki zmiksowanej z mrożonymi truskawkami
    *** Kolacja: dzwonko karpia w galarecie z plasterkiem marchewki i pietruszki, skropione sokiem z cytryny, 2 kromki chleba graham z margaryną, jabłko, szklanka soku pomidorowego, szklanka herbaty z melisy (uspokajająca)

    Dieta na nadciśnienie: drugi dzień

    *** Pierwsze śniadanie: 2 łyżki płatków owsianych z mlekiem i rodzynkami, kromka chleba białego z margaryną, plasterkiem sera żółtego, pomidora i z posiekaną dymką, gruszka, szklanka herbaty z cytryną
    *** Drugie śniadanie: kubeczek jogurtu owocowego, 2 kromki bułki chałki, szklanka wody mineralnej
    *** Obiad: talerz krupniku z kaszy jęczmiennej pęczak, posypanego natką, 4 łyżki potrawki z kurczaka z jarzynami, 2 łyżki ryżu na sypko, 2 łyżki marchewki z groszkiem, szklanka soku pomarańczowego
    *** Podwieczorek: mały kawałek placka ze śliwkami, szklanka mleka
    *** Kolacja: 3 łyżki sałatki jarzynowej z gotowanej soczewicy, marchewki, pietruszki, selera, ziemniaków, ogórka kiszonego, jabłka, cebuli z 1 łyżeczką majonezu light, kromka chleba ciemnego, szklanka soku wielowarzywnego, szklanka herbaty z cytryną



    Dieta na nadciśnienie: trzeci dzień

    *** Pierwsze śniadanie: 2 łyżki muesli owocowego ze szklanką jogurtu naturalnego, kromka chleba ciemnego z margaryną, plasterkiem pieczonego kurczaka i listkiem cykorii, kilka winogron, szklanka herbaty
    *** Drugie śniadanie: sałatka z pomidora, 4 plasterków sera mozarella i bazylii, pół kajzerki, szklanka wody mineralnej
    *** Obiad: talerz barszczu ukraińskiego, 2 klopsiki z fileta z dorsza, 2 ziemniaki z koperkiem, ćwiartka małej gotowanej kapusty włoskiej z bułka tartą zrumienioną na oleju rzepakowym, szklanka soku z marchewki
    *** Podwieczorek: budyń z plasterkami połówki banana
    *** Kolacja: 3 łyżki ryżu z sosem z łyżki półtłustego sera białego zmiksowanego z truskawkami i jogurtem, pół grejpfruta, szklanka herbaty z cytryną

    Dieta na nadciśnienie: czwarty dzień

    *** Pierwsze śniadanie: 2 łyżki muesli z orzechami i szklanką mleka, kromka chleba razowego z margaryną, plasterkiem szynki drobiowej nmiseczka surówki z papryki, pomidora, rzodkiewki z łyżeczką oliwy z oliwek, posypanej oregano nszklanka soku wiśniowego
    *** Drugie śniadanie: kromka chleba sitka z pastą z jajka i posiekaną dymką, kilka orzechów laskowych, szklanka wody mineralnej
    *** Obiad: talerz zupy rybnej, 25 dag mieszanki wielowarzywnej z ryżem smażonej na oliwie z oliwek (danie z mrożonki), 2 mandarynki, szklanka wody mineralnej
    *** Podwieczorek: miseczka sałatki owocowej z banana, grejpfruta, ananasa i brzoskwini z puszki, polanej jogurtem owocowym
    *** Kolacja: 2 pomidory nadziewane białym serem zmiksowanym z miąższem z pomidorów, jogurtem, pieprzem i miętą, z dodatkiem szczypiorku, kromka chleba z siemieniem lnianym z margaryną, szklanka herbaty z cytryną

    Dieta na nadciśnienie: piąty dzień

    *** Pierwsze śniadanie: 2 łyżki płatków owsianych zrumienionych w piekarniku i polanych szklanką jogurtu naturalnego z cukrem waniliowym, posiekanym jabłkiem i rodzynkami, szklanka herbaty z cytryną
    *** Drugie śniadanie: banan, szklanka wody mineralnej
    *** Obiad: talerz zupy z porów z groszkiem ptysiowym, 15 dag królika w sosie cytrynowym (szklankę wywaru zagęścić mąką rozprowadzoną w małej ilości mleka, zagotować, wcisnąć sok z cytryny, wymieszać), miseczka sałatki z czerwonej kapusty z łyżką wina, szklanka soku z czarnych porzeczek
    *** Podwieczorek: 3 łyżki sałatki z białej i czerwonej fasoli, cieciorki z puszki oraz pomidora, żółtej papryki, posiekanej cebuli i czosnku, natki pietruszki, łyżki oliwy z oliwek i soku z cytryny, szklanka soku wielowarzywnego
    *** Kolacja: 6 pierogów ruskich, szklanka herbaty owocowej z cytryną


    Dieta na nadciśnienie: szósty dzień

    *** Pierwsze śniadanie: 2 łyżki płatków jęczmiennych z posiekanymi migdałami, zalanych szklanką mleka, kromka chleba z margaryną, z plasterkami pieczonego schabu i z pomidorem, posypana koperkiem, pomarańcza, szklanka herbaty z cytryną
    *** Drugie śniadanie: kubek serka homogenizowanego z posiekanymi suszonymi śliwkami, morelami i figami, szklanka wody mineralnej
    *** Obiad: talerz zupy-kremu z brukselki z grzankami, 15 dag cielęciny duszonej z warzywami i fasolą szklanka soku grejpfrutowego
    *** Podwieczorek: 4 łyżki szpinaku uduszonego na oliwie z oliwek z posiekanym czosnkiem, z dodatkiem plastra sera typu camembert
    *** Kolacja: 2 średnie placki ziemniaczane, miseczka surówki wielowarzywnej z połową jajka na twardo, tuńczykiem z puszki, olejem rzepakowym, jabłko, szklanka herbaty z hibiskusa

    Dieta na nadciśnienie: siódmy dzień

    *** Pierwsze śniadanie: 2 kromki chleba pełnoziarnistego z margaryną, plasterkami pieczonej cielęciny oraz pomidorem i rzodkiewką, mandarynka, szklanka kakao
    *** Drugie śniadanie: serek homogenizowany, 2 kromki chleba chrupkiego, 2 suszone figi, szklanka wody mineralnej
    *** Obiad: talerz zupy fasolowej ze sporą ilością czosnku, cebuli i majeranku, 15 dag halibuta pieczonego w rękawie foliowym, obłożonego suszonymi śliwkami i morelami, 2 ziemniaki, miseczka kruchej sałaty z pomidorem pokrojonym w kostkę, paroma posiekanymi migdałami, łyżką soku z cytryny, czosnkiem, 2 łyżeczkami oliwy z oliwek, szklanka kompotu z czarnych porzeczek
    *** Podwieczorek: szklanka koktajlu z kefiru zmiksowanego z malinami
    *** Kolacja: 3 łyżki kaszy gryczanej ugotowanej na sypko, ćwiartka ugotowanego kalafiora posypanego bułką tartą zrumienioną na margarynie, szklanka soku pomidorowego, szklanka herbaty z melisy (uspokajająca).

  • Reklama
  • Dieta na nadciśnienie..

    Jak walczyć z nadciśnieniem

    *** ogranicz sól i słone produkty;
    *** wypijaj co najmniej 2 szklanki chudego mleka, kefiru lub jogurtu i zjadać porcję białego sera, by pokryć dzienne zapotrzebowanie na wapń.
    *** dieta powinna być bogata w magnez. Zawiera go m.in. kasza gryczana, płatki owsiane, muesli oraz ciemne pieczywo;
    *** często jedz surówki z kapusty, brokułów, brukselki i dodawaj do potraw czosnek;
    *** dwa razy w tygodniu zastąp mięso tłustą morską rybą (łosoś, halibut). Zawiera kwasy, które sprzyjają obniżeniu ciśnienia
    *** ogranicz picie kawy do 2 filiżanek dziennie. Kofeina bowiem podwyższa ciśnienie krwi, a obniża poziom potasu;
    *** unikaj tłustego mięsa i wędlin.

  • Dieta na nadciśnienie..

    Nadciśnienie: wykonuj pomiary ciśnienia

    1 tydzień: przyda ci się ciśnieniomierz, długopis i notatnik. Wykonaj próbne badanie, a potem poproś, by lekarz zmierzył ci ciśnienie. Porównaj wyniki. Aparaty elektroniczne są prostsze w użyciu, ale mniej precyzyjne w pomiarach niż tradycyjne. Mierz ciśnienie rano i wieczorem. Zapisuj wyniki pomiarów, dzień i godzinę badania, a także sytuacje poprzedzające badanie (np. 30 minut wcześniej sprzeczka w sklepie, 15 minut - filiżanka kawy). Zorientujesz się, co sprawia, że twoje ciśnienie wzrasta. I tego unikaj.

    Nadciśnienie: koniec z solą

    2 tydzień: zdrowy człowiek nie powinien jadać więcej niż 5-6 g soli (płaska łyżeczka do herbaty) na dobę. Przy nadciśnieniu porcje tę trzeba zmniejszyć o połowę. Dzięki zredukowaniu soli (a właściwie sodu - sól to NaCl) możliwe jest obniżenie ciśnienia skurczowego o 5-7, a rozkurczowego o 3-5 mmHg. Co zamiast? Przede wszystkim zioła, zarówno świeże, jak i suszone. Godne uwagi są: lubczyk, majeranek, rozmaryn, tymianek, cząber ogrodowy, oregano, bazylia. Możesz też używać gotowych mieszanek, np. ziół prowansalskich. By zaostrzyć smak kanapek, smaruj je chrzanem lub posypuj pieprzem. Pamiętaj, że sól jest też w przetworzonej żywności, zwłaszcza fabrycznie pakowanej, np. konserwach mięsnych, wędlinach paczkowanych w folię.

    Dużo soli zawiera pieczywo - w kromce pełnoziarnistego chleba jest jej ok. pół grama, wystarczy więc zjeść 6 kromek, by wyczerpać dzienny limit. W niektórych piekarniach można dostać chleb niskosodowy. Jedz mało wędlin i sera żółtego. Unikaj marynat, wędzonek, fast foodów, chrupek, chipsów, krakersów. Wybieraj niskosodowe wody mineralne (informacja na etykiecie: mniej niż 100 mg sodu i mniej niż 300 mg chlorków).
    Dieta na nadciśnienie

    3 tydzień: zrzuć zbędne kilogramy. By schudnąć, ogranicz je do 1500. Jedz 4-5 posiłków, ale niewielkich. Ostatni najpóźniej trzy godziny przed snem. Wybieraj wędliny drobiowe, odtłuszczone mleko i jego przetwory, olej roślinny i margarynę.

    Jak prawidłowo mierzyć ciśnienie

    *** przed pomiarem odpocznij, leżąc lub siedząc przez 5-10 minut, odczekaj godzinę po obfitym posiłku, a pół godziny po wypaleniu papierosa lub po przyjściu z mrozu
    *** rób to o tej samej porze i w podobnych warunkach
    *** zawsze przed połknięciem rano leków (zwłaszcza branych stale)
    *** na tej samej ręce, np. prawej; jeśli sprawdzasz jego wysokość dość często, co jakiś czas zmierz ciśnienie także na drugiej
    *** rękę, na której mierzysz ciśnienie, oprzyj wygodnie na stole
    *** załóż dobrze opaskę aparatu (2-3 cm powyżej zgięcia łokcia, powinny pod nią wejść bez trudu dwa palce)



    Unikaj natomiast dań smażonych i duszonych. Jedz więcej warzyw i owoców, bo witaminy A, E i C są znakomitymi antyoksydantami i zapobiegają miażdżycy. Codziennie zjadaj kubek jogurtu naturalnego, plaster białego, chudego sera i wypijaj szklankę chudego mleka ze względu na wapń. Podjadaj orzechy i owoce morza, bo zawierają magnez.

    Nadciśnienie obniży ruch

    4 tydzień: umiarkowane ćwiczenia fizyczne mogą zredukować górne ciśnienie nawet o 10 mmHg, a dolne o 5 mmHg. Jeśli masz duże nadciśnienie, nie zaczynaj nagle intensywnego treningu, bo dostaniesz zawału. Omów ze swoim lekarzem, jaka aktywność fizyczna będzie dla ciebie najlepsza i bezpieczna. Może wystarczą energiczne, godzinne spacery albo półgodzinna wycieczka rowerowa. Przy umiarkowanym i łagodnym nadciśnieniu możesz pływać, uprawiać jogging. Nie zapomnij też o codziennej gimnastyce: przez co najmniej 15-20 minut, rano, przy otwartym oknie.

  • Reklama
  • Dieta na nadciśnienie..

    Jeżeli cierpisz na nadciśnienie – zapamiętaj!

    1. Przyjmuj regularnie zapisane przez lekarza leki.
    2. Regularnie sprawdzaj ciśnienie krwi.
    3. Nie przejadaj się, nie pij zbyt dużo płynów.
    4. Ostrożnie z solą – jej nadmiar zwiększa ciśnienie.
    5. Unikaj tłustych mięs, wędlin i gotowych dań.
    6. Nie pal papierosów.
    7. Unikaj nadmiaru stresów.
    8. Bądź aktywny fizycznie (Ale uwaga! Nie mogą to być zbyt forsowne ćwiczenia fizyczne – takie powodują dodatkowy wzrost ciśnienia krwi!).
    9. Unikaj podróży w czasie upałów, przy znacznej wilgoci powietrza oraz przebywania na dużych wysokościach (może to nawet grozić śmiercią!).
    10. Nadciśnieniowcy dobrze czują się w Kudowie Zdroju, postaraj się o wypoczynek właśnie w tym miejscu (sanatorium).

  • Dieta na nadciśnienie..

    Wysokie ciśnienie – czego unikać w diecie?

    Należy się powstrzymać od spożywania potraw i przekąsek zawierających dużą ilość soli np. paluszków, chipsów, krakersów, orzeszków solonych, mięsa wędzonego, ryb solonych, dań typu fast-food i pizza, konserw, produktów marynowanych, zapiekanek. Z diety powinno się wyeliminować wszelkie napoje podnoszące ciśnienie: kawę naturalną, coca-colę, napoje energetyzujące, mocną herbatę i alkohol. Ważnym jest także monitorowanie podaży cholesterolu, a więc niewskazane są tłuste mięsa, smażone potrawy, smalec, wysokotłuszczowe produkty mleczne.

  • Dieta na nadciśnienie..

    Jak obniżyć ciśnienie dietą?

    Powinnaś zwiększyć spożycie witamin (szczególnie witaminy C). Przy stosowaniu leków moczopędnych, większość witamin i minerałów zostaje wydalona z moczem. Najprościej jest więc włączyć do swojej diety dużą ilość świeżych owoców i warzyw, zwłaszcza tych bogatych w potas: bananów, brzoskwiń, czarnych porzeczek, brukselki, czosnku, awokado, ziemniaków, roślin strączkowych. W diecie zaleca się też spożywanie otrąb pszennych i orzechów włoskich. Walcząc z nadciśnieniem popstaraj się zrzucić nadmiaru kilogramów. Nadwaga obarcza serce dodatkową pracą. Może również wpłynąć na wzrost ciśnienia krwi, poziomu cholesterolu, a u ludzi starszych spowodować rozwój cukrzycy.

Reklama
Zobacz inne dyskusje