Zaloguj
Reklama

Początek drogi ku dobremu ciśnieniu

Autor/autorzy opracowania:

Kategorie ICD:

Kategorie ATC:


Początek drogi ku dobremu ciśnieniu
Fot. ojoimages
(5)

Co robić, aby zmniejszyć ryzyko pojawienia się nadciśnienia tętniczego? Odpowiedź jest bardzo prosta – zmienić złe nawyki. Kluczem do sukcesu jest uświadomienie sobie, że to od nas w dużej mierze zależy stan naszego zdrowia. Istotne jest także konsekwentne przestrzeganie kilku zasad, które mogą nie tylko zapobiec powstaniu choroby, ale także znacznie zmniejszyć ciśnienie u osoby, która owo schorzenie już posiada.

Reklama

W przeszłości za leczenie odpowiedzialny był kapłan-lekarz, który magicznymi sposobami czy wypędzaniem z chorego duchów niwelował objawy, nie skutki choroby. Szczęśliwie wiele się w tej dziedzinie zmieniło. Szybko rozwijająca się medycyna diagnostyczna i interwencyjna sprawia, że efekty leczenia stają coraz bardziej spektakularne, a nowe technologie komunikacyjne dają samym pacjentom możliwość zdobywania wiedzy na temat nieznanych dotychczas obszarów. Dzięki temu sami możemy współkontrolować nasze zdrowie i prowadzić świadomy, zdrowy tryb życia. Dlaczego jest to takie ważne? Bo dzięki odpowiedniej profilaktyce możemy uchronić się od powstawania wielu poważnych schorzeń m.in. nadciśnienia tętniczego.


Zmieniamy tryb życia!


Często nie jesteśmy świadomi tego, jak wiele prostych, codziennych czynności może negatywnie wpływać na nasze ciśnienie. W marcu ruszył program „Cała Polska leczy nadciśnienie”, który ma za zadanie uświadomić nam co zmienić, aby uniknąć choroby i jak dbać o swoje zdrowie.


Pierwszym elementem, który ma podstawowe znaczenie dla poprawy stanu zdrowia, jest dieta. Dla osób z nadwagą priorytetem jest pozbycie się zbędnych kilogramów, gdyż w ich przypadku ryzyko pojawienia się nadciśnienia tętniczego jest dwa razy większe. Należy zwrócić uwagę nie tylko na samą kaloryczność spożywanych produktów, ale także na ich zawartość odżywczą.

Powinniśmy ograniczyć lub wyeliminować stosowanie soli, a zwiększyć ilość spożywanych warzyw i owoców do 5 porcji w ciągu dnia. Dobrym posunięciem będzie zastąpienie czerwonego mięsa rybami i drobiem, a tłuszczy zwierzęcych roślinnymi np. oliwą z oliwek. Wypowiedzmy wojnę nałogom. Powiedzmy stop papierosom i ograniczmy spożywanie alkoholu do minimum.

Reklama
(5)
Komentarze