Zaloguj
Reklama
(0)

Witaminy są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Odpowiadają m.in. za odporność i kondycję. W zależności od płci, wieku, jak i indywidualnych potrzeb należy odpowiednio dobrać suplementację.

Reklama

Większość witamin organizm ludzki nie potrafi samodzielnie syntezować. Dlatego też trzeba je dostarczać organizmowi poprzez racjonalną dietę. Witaminy znajdują się w warzywach, owocach, produktach skrobiowych. Codzienna dieta bardzo często nie jest w stanie dostarczyć organizmowi odpowiedniej ilości witamin i pojawiają się w związku z tym ich niedobory.

Ważne! Warto codzienną dietę wspomagać suplementami witaminowymi bądź specjalnymi produktami, które zawierają kompleksy witamin.

Wybór najlepszych witamin  od czego zacząć?

Należy suplementować jedynie te witaminy, których niedobór jest widoczny w naszym organizmie. Najlepiej to sprawdzić poprzez wykonanie specjalistycznych badań kontrolnych bądź zgłaszając się po poradę do dietetyka. Gdy są już znane niedobory, można sięgnąć po odpowiednie preparaty w tabletkach.

Witamina D – spora grupa populacji zmaga się z niedoborem tej witaminy, będącej prekursorem wielu hormonów niezbędnych dla metabolizmu androgenów oraz estrogenów.

Witaminy z grupy B – należą do najliczniejszej grupy witamin rozpuszczalnych w wodzie. Organizm ludzki nie potrafi magazynować naddatków tych witamin, dlatego ważne jest dostarczanie ich codziennie w odpowiedniej dawce.

Ważne! Witaminy z grupy B warto suplementować. Szczególnie wskazane to jest w przypadku osób narażonych na niedobory (m.in. kobiety w ciąży, seniorzy).

Witamina C – działa przeciwutleniająco, jest niezbędna w procesie tworzenia kolagenu. Ponadto odpowiada za mocne zęby oraz dziąsła, a także ułatwia wchłanianie żelaza.

Ważne! Zapotrzebowanie na witaminę C jest uzależnione od strefy klimatycznej (30-100 mg dziennie).

Witaminy A i E – są najlepiej przyswajalne w obecności tłuszczów. Witamina E ma właściwości wymiatania wolnych rodników (w suplementach występuje w postaci alfa-tokoferolu). Uzupełnianie witaminy A (retinol) najlepiej jest przeprowadzać przez suplementację beta-karotenu.

Podsumowanie

Ważne jest codzienne uzupełnianie witamin rozpuszczalnych w wodzie (witaminy z grupy B oraz witamina C). Są to najczęściej używane w metabolizmie witaminy i nie mogą być przechowywane w organizmie. Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach można uzupełniać rzadziej (ich nadmierne ilości będą kumulowane w tkance tłuszczowej i uwalniane, gdy pojawi się ich niedobór).

Piśmiennictwo

Źródło tekstu:

  • K. Abramek: Witaminy, minerały i suplementy. Wydawnictwo Złote Myśli. Gliwice 2008.

Adres www źródła:

Kategorie ATC:


Reklama
(0)
Komentarze