Zaloguj
Reklama

Medytacja – sposób na odmianę życia

Autorzy: Zofia Matuszczyk
Medytacja – sposób na odmianę życia
Fot. medforum
(0)

„Zamknij oczy. Skup się na sobie i na swoim oddechu. Wycisz umysł i uspokój myśli”. Każdy, kto próbował kiedyś medytacji, zna te frazy. Osoby, które medytują, często spotykają się z pytaniami: „czy to naprawdę działa?” bądź też „po co właściwie to robić?”. Na te pytania odpowiedź jest dość prosta: działa, a korzyści jest wiele.

Reklama

Czym jest medytacja?

Rozmyślania nad medytacją należy jednak zacząć od próby jej zdefiniowania. Jak podpowiada Słownik Języka Polskiego, jest to wprowadzenie umysłu w stan najwyższego skupienia, mające na celu samopoznanie[1]. Mówi się, że jest to najprostszy sposób na samodoskonalenie. W końcu robić to mogą bez większych trudności dzieci, osoby niepełnosprawne, osoby starsze, dorośli – słowem wszyscy. Jak w takim razie zacząć i jak to robić? Samych technik medytacji jest bardzo wiele, jednak uważam, że warto wspomnieć o dwóch popularniejszych: medytacji oddechu i medytacji Vipassana.

Medytacja oddechu

Ten rodzaj medytacji jest świetny na rozluźnienie, odstresowanie i uspokojenie się. Powinniśmy znaleźć ciche, wolne od rozpraszaczy, miejsce i postarać się oczyścić swój umysł. Siadamy, przykładowo w siadzie skrzyżnym, pilnując tego, aby nasze plecy były wyprostowane. Przymykamy oczy i zaczynamy skupiać się na oddechu. Oddychamy normalnie, nie próbujemy kontrolować wdechów i wydechów. Koncentrujemy naszą uwagę na uczuciu towarzyszącemu oddechowi, eliminując równocześnie wszystkie inne myśli. W momencie, gdy zaczniemy myśleć o czymś innym, od razu wróćmy do skupienia się na oddechu.

Medytacja Vipassana

Samo słowo Vipassana może być przetłumaczone jako „wgląd” czy też dokładna świadomość tego, co się dzieje, a także prawdziwej natury egzystencji. Mówi się, że ten styl medytacji był praktykowany przez samego Buddę. Jest on uprawiany głównie na Sri Lance oraz w Azji Południowo-Wschodniej. Głównym celem jest autotransformacja, która odbywa się poprzez samoobserwację.

Aby zacząć swoją przygodę z tymi rodzajami medytacji, polecam poczytać o nich więcej i skorzystać z prowadzonych medytacji w formie wideo lub audio, które są dostępne na różnych portalach.

Zalety medytacji

Tak jak już zostało to wspomniane, zalet medytacji jest wiele. Jest jednak kilka, które zdecydowanie zasługują na wyróżnienie. Przede wszystkim dzięki medytowaniu zwiększamy świadomość swoich emocji i działań. Pomaga nam się skupić, polepszyć swoją dyscyplinę, pamięć, jak i stabilność emocjonalną. Ważnym aspektem jest również odstresowanie i obniżenie poziomu lęku.

Medytować więc warto. Wystarczy znaleźć chociaż 15 minut dziennie, które poświęcimy sobie na tę formę relaksacji, a pozytywne efekty mogą nas zaskoczyć.

Piśmiennictwo
Reklama
(0)
Komentarze