Zaloguj
Reklama

Dlaczego warto drzemać?

Autorzy: Zofia Matuszczyk
Dlaczego warto drzemać?
Fot. Panthermedia
(0)

Co łączy Leonardo da Vinci, Napoleona, Thomasa Edisona i Johna F. Kennedy’ego? Oprócz tego, że wszyscy są wybitnymi ludźmi, którzy zapisali się w historii świata, jest jeszcze jedna rzecz. Drzemka. Wszyscy oni doceniali efekty drzemki i regularnie ją stosowali. Ma ona w końcu jeśli oczywiście robimy ją w prawidłowy sposób  niesamowicie wiele zalet.

Reklama

Jak i kiedy drzemać?

No właśnie, co oznacza „robić drzemkę w prawidłowy sposób”? Można wyróżnić trzy zasady, którymi należy się kierować, planując ten rodzaj odpoczynku. 

  1. Czas  eksperci zalecają drzemki trwające około 20 minut. Najlepiej mierzyć w przedział 10-30 minut. Pamiętajmy jednak, że im dłużej śpimy, tym większe są szanse na to, że będziemy czuć się zmęczeni po zakończonej drzemce. Dobrze będzie więc pilnować tego, aby nie przekroczyć pół godziny. 

  2. Okoliczności – aby nasza drzemka była jak najbardziej efektywna, musimy zadbać o to, w jakim otoczeniu odpoczywamy. Zapewnijmy sobie ciemny i cichy pokój z odpowiednią temperaturą. Nie tylko zapewni nam to większy komfort snu, ale również ułatwi zaśnięcie.

  3. Pora dnia – kolejnym kluczowym aspektem dobrej drzemki jest to, kiedy ją robimy. Z reguły nie powinniśmy w ten sposób odpoczywać po godzinie 15. ze względu na to, że może to zaburzyć tryb spania. Odpowiednią porą może być czas pomiędzy godziną 13. a 15. – to właśnie wtedy zazwyczaj doświadczamy spadku energetycznego

Dlaczego powinniśmy rozważyć drzemkę?

Znając już zasady dobrej drzemki, możemy sobie zadać pytanie, po co właściwie to robić? Co nam to da? Benefitów jest, jak już wspominaliśmy, wiele.

  1. Poprawa czujności – drzemka może pomóc nam poprawić swoją gotowość i czujność. Zmęczenie zaczynamy odczuwać najczęściej w okolicy popołudnia. Szybka drzemka może nam pomóc odzyskać siłę oraz poprawić naszą zdolność do skupienia się. Badanie, które przeprowadziło NASA, potwierdza, że 40-minutowa drzemka sprawiła, że czujność wojskowych astronautów i pilotów poprawiła się o 100%!

  2. Zmniejszenie ryzyka zachorowania na choroby serca – istotną korzyścią drzemek jest zmniejszenie ryzyka chorób serca. Dla osób odpoczywających w ten sposób co najmniej 3 razy w ciągu tygodnia ryzyko śmierci z powodu choroby serca jest o 37% niższe! Jest to spowodowane zmniejszonym poziomem stresu uzyskiwanym dzięki drzemce, a to właśnie stres jest główną przyczyną zawałów serca i udarów mózgu.

  3. Prewencja wypalenia zawodowego i nie tylko – taką formę odpoczynku można śmiało porównać do resetu organizmu. Pozwala nam ona na relaksację i odstresowanie. Kiedy jesteśmy na co dzień ciągle w biegu, drzemki mogą nam pomóc przetrwać.  

  4. Pomoc dla osób cierpiących na narkolepsję  drzemki mogą również pomóc w profilaktyce osób chorujących na narkolepsję.

  5. Zwiększenie produktywności  wyniki wielu badań stawiają sprawę jasno. Im późniejsza godzina, tym produktywność pracowników jest mniejsza. Niemniej jednak, według badań Uniwersytetu Harwardzkiego, półgodzinna drzemka może cofnąć efekt czasu i podwyższyć poziom naszej produktywności. Pamiętajmy, że oprócz rozważnego dysponowania swoim czasem należy robić to samo ze swoją energią. Bo przecież bez niej ani rusz.

Powodów do rozważenia zrobienia sobie drzemki jest dużo. My do tego rodzaju odpoczynku zdecydowanie zachęcamy! Niemniej jednak należy pamiętać, żeby robić to w dobry sposób, aby miało to oczekiwane efekty.

Piśmiennictwo
Reklama
(0)
Komentarze