Zaloguj
Reklama

Dieta – wpływ na układ odpornościowy, odporność swoista i nieswoista

Zdrowa dieta
Fot. panthermedia
Zdrowa dieta
(0)

Dieta wpływa na to, w jakiej kondycji jest nasz układ odpornościowy. Aby zapewnić jego dobre funkcjonowanie, niezbędnie jest wprowadzenie do codziennego menu zdrowej żywności. W jak wielkim stopniu występuje korelacja pomiędzy jedzeniem a układem immunologicznym? Odpowiadamy.

Reklama

Układ odpornościowy to bardzo ważny element organizmu człowieka, ponieważ chroni przed niekorzystnymi warunkami zewnętrznymi, m.in. wszelkiego rodzaju wirusami, toksynami, bakteriami czy pasożytami. Dzielimy go na dwa rodzaje: odporność nieswoista oraz odporność swoista.

Odporność nieswoista, zwana także wrodzoną, uwarunkowana jest genetycznie i traktowana jest jako pierwsza linia obrony w walce z niekorzystnymi dla organizmu czynnikami. Składa się m.in. ze skóry oraz błon śluzowych układu oddechowego i pokarmowego. Jeśli wrodzony układ odpornościowy nie radzi sobie z zagrożeniami, uaktywnia się wówczas odporność swoista, zwana również nabytą.

Aby cieszyć się zdrowiem, układ odpornościowy musi dobrze funkcjonować. Niektóre choroby, leki czy styl życia, w którym występują używki, takie jak np. palenie czy nadmierne spożywanie alkoholu, mogą niekorzystnie wpływać na funkcje odpornościowe. Badania pokazują, że dieta również może wpływać na kondycję układu odpornościowego.

Chociaż oczywistym jest, że poszczególne wybory żywieniowe mają istotny wpływ na ogólny stan zdrowia – w tym na funkcje odpornościowe – korelacja pomiędzy dietą a stanem układu odpornościowego jest bardzo złożona. Naukowcy wciąż przeprowadzają liczne badania, w jaki sposób żywność może pomóc lub zaszkodzić funkcjom odpornościowym.

Wiadomo natomiast, że konkretne typy diet mogą mieć korzystne lub niekorzystne skutki na układ immunologiczny.

Diety typu zachodniego są zwykle bogate w rafinowane węglowodany, cukry, tłuszcze nasycone i kalorie. Ten wzorzec odżywiania ma związek ze zwiększonym ryzykiem rozwoju chorób przewlekłych, w tym niektórych nowotworów, chorób serca oraz cukrzycy typu 2.

Podczas gdy dieta bogata w przetworzoną żywność, cukry i nadmierne kalorie może prowadzić do zaburzeń odporności, pełnowartościowe produkty oraz żywność bogata w składniki odżywcze korzystnie wpływa na układ odpornościowy.

Pokarmy bogate w zdrowe tłuszcze, błonnik, witaminy, białko, minerały czy korzystne związki roślinne pomagają m.in. zmniejszyć ogólnoustrojowe stany zapalne oraz wspomagają zdrową równowagę bakterii jelitowych.

Uzupełnienie diety w składniki odżywcze, w tym witaminę D, cynk i witaminę C, może pomóc zoptymalizować funkcję odpornościową i zmniejszyć ryzyko infekcji.

Piśmiennictwo
Reklama
(0)
Komentarze