Zaloguj
Reklama

Czy obuwie może być szkodliwe dla środowiska?

Szpilki
Fot. shutterstock
Szpilki
(0)

Każdy produkt wytwarzany w masowych ilościach, również obuwie generuje odpady, a co za tym idzie szkodzi środowisku. Chociaż samo kolekcjonowanie butów nie wpływa bezpośrednio na środowisko, to proces tworzenia butów już tak.

Reklama

Większość butów jest wykonana z nieodnawialnych materiałów, a proces produkcji może powodować emisję gazów cieplarnianych do atmosfery. Proces produkcyjny może mieć negatywny wpływ na planetę, ale nie powstrzyma konsumentów przed zbieraniem nowych par. 

Obecnie świadomość konsumencka znacząco wzrasta, dlatego marki stawiają na bardziej ekologiczne materiały produkcyjne i tworzą odzież o dłuższym okresie przydatności. Przykładem może być stosowanie bawełny, która pochodzi z naturalnych upraw.

Możemy jednak sami wiele zrobić, aby zmniejszyć ilość generowanych odpadów i nadal cieszyć się nowymi butami.

  1. Kiedy obuwie trafia do konsumenta, zwykle nie jest odpowiednio utylizowane ani poddawane recyklingowi. Rozważ przekazanie lub recykling butów zamiast wyrzucać je do kosza.
  2. Wiele marek przyczynia się do ułatwienia tego procesu. Z zużytych butów można tworzyć nowy materiał, który służy do tworzenia nawierzchni sportowych, takich jak korty, boiska i bieżnie.
  3. Kupuj jedną parę butów na cały sezon. Dzisiaj dostępne są modele, które pasują do każdej kreacji. Uniwersalne modele pozwolą na uzupełnienie prywatnej kolekcji, dobrze komponując się z kompletami odzieżowymi i pozwolą zachować pieniądze na inne wydatki.

Recykling i przekazywanie obuwia to dopiero początek. Powinniśmy również spróbować pomyśleć o tym, w jaki sposób nasze inne ulubione rzeczy wpływają na planetę. Nasze samochody, ubrania, a nawet nasze smartfony mogą potencjalnie być również szkodliwe dla środowiska.

Nie twierdzę, że wszyscy powinniśmy zmienić się w Kapitana Planetę, ale może warto zastanowić się nad zakupem jednej pary butów mniej rocznie lub pojechać do pracy rowerem zamiast samochodem.

Piśmiennictwo
Reklama
(0)
Komentarze