Spożywanie pokarmów o wysokim indeksie glikemicznym może zwiększać zagrożenie miażdżycą i innymi chorobami poprzez stymulację wytwarzania szkodliwych dla organizmu wolnych rodników.
W ostatnich latach coraz większą uwagę dietetyków i gastroenterologów przyciąga kwestia indeksu glikemicznego pokarmów. Oprócz negatywnego wpływu na przyrost masy ciała, spożywanie pokarmów o wysokim indeksie glikemicznym może zwiększać zagrożenie miażdżycą i innymi chorobami poprzez stymulację wytwarzania szkodliwych dla organizmu wolnych rodników. Badania specjalistów ze School of Public Health, University of California w Berkeley (USA) wykazały, że im wyższy jest indeks glikemiczny pokarmów w diecie zdrowych ochotników tym większy jest tzw. stres oksydacyjny, spowodowany nadmiarem szkodliwych wolnych rodników, a mierzony wytwarzaniem markerów peroksydacji lipidów: dialdehydu malonowego (MDA) oraz F2-isoprostanów (IsoPs). Jest to kolejny argument przemawiający za powszechnym stosowaniem diety od dawna rekomendowanej przez dietetyków, polegającej na spożywaniu dużej ilości ciemnego pieczywa, warzyw i owoców oraz produktów jak najmniej przetworzonych technologicznie, z ograniczeniem słodyczy i alkoholu.
W ostatnich latach coraz większą uwagę dietetyków i gastroenterologów przyciąga kwestia indeksu glikemicznego pokarmów. Oprócz negatywnego wpływu na przyrost masy ciała, spożywanie pokarmów o wysokim indeksie glikemicznym może zwiększać zagrożenie miażdżycą i innymi chorobami poprzez stymulację wytwarzania szkodliwych dla organizmu wolnych rodników. Badania specjalistów ze School of Public Health, University of California w Berkeley (USA) wykazały, że im wyższy jest indeks glikemiczny pokarmów w diecie zdrowych ochotników tym większy jest tzw. stres oksydacyjny, spowodowany nadmiarem szkodliwych wolnych rodników, a mierzony wytwarzaniem markerów peroksydacji lipidów: dialdehydu malonowego (MDA) oraz F2-isoprostanów (IsoPs). Jest to kolejny argument przemawiający za powszechnym stosowaniem diety od dawna rekomendowanej przez dietetyków, polegającej na spożywaniu dużej ilości ciemnego pieczywa, warzyw i owoców oraz produktów jak najmniej przetworzonych technologicznie, z ograniczeniem słodyczy i alkoholu.
Autor opracowania: Hu Y, Block G, Norkus EP, Morrow JD, Dietrich M, Hudes M.
Źródło tekstu: Am J Clin Nutr. 2006 Jul;84(1):70-6
Adres www źródła: www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=16825683













