Zaloguj
Reklama

VI Edycja festiwalu Ars Independent 2016

Autor/autorzy opracowania:

Adres www źródła:


VI Edycja festiwalu Ars Independent 2016
Fot. Ars Independent
(0)

VI edycja festiwalu Ars Independent to 6 dni odkryć w dziedzinach filmu, animacji, gier wideo i wideoklipu. Festiwal odbędzie się w Katowicach od 27 września do 2 października. Organizatorami wydarzenia są Katowice Miasto Ogrodów - Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek oraz Miasto Katowice.

Ars Independent 2016 będzie gościć w Katowicach od 27 września do 2 października. Nadchodząca odsłona festiwalu zaskakuje nowościami i stawia mocny akcent na młodość. W międzynarodowych konkursach o tytuł Czarnego Konia powalczą nie tylko filmy, animacje i gry wideo, ale także -  po raz pierwszy - wideoklipy. Ponadto, tytułowe nagrody przyznane zostaną w tym roku przez festiwalową publiczność. 

FILM

Pierwszym pretendentem do tytułu Czarnego Konia Filmu będzie premierowo pokazany w Polsce „Old Stone” Johnny’ego Ma. Historia taksówkarza, który pomaga potrąconemu motocykliście i w konsekwencji zostaje wplątany w bezlitosną machinę chińskiej biurokracji. Formalnie film łączy estetykę kina azjatyckiego z tradycją amerykańskiego stylu spod znaku Sundance. To społecznie zaangażowane kino dla widzów, którzy zwykle stronią od podobnych historii.

W ubiegłym roku Katowice dołączyły do prestiżowej, globalnej sieci Miast Kreatywnych UNESCO w dziedzinie muzyki. Z tej okazji w programie pojawia się nowa sekcja: Miasto Muzyki. W jej ramach m.in. nominowana do Oscara pełnometrażowa, przepełniona muzyką animacja „Chłopiec i świat” w reżyserii Alê Abreu. Wzruszająca historia chłopca, który podczas podróży w poszukiwaniu ojca odwiedza niezliczone zakątki świata, w takt hipnotyzującej ścieżki dźwiękowej Rubena Feffery i Gustava Kurlata.

Katowicka filmówka to szkoła, która wydała na świat wielu wybitnych filmowców – jej mury co roku opuszczają kolejne młode talenty, przyszłe Czarne Konie. Ukłonem w stronę uczelni będzie set kilku spośród najciekawszych nowych produkcji Wydziału Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego. Wśród nich m.in. zręcznie wystylizowane zapiski pozornie nudnego życia, czyli „Rwetes” Kuby Czekaja, którego pełnometrażowy debiut „Baby bump” możemy właśnie oglądać w kinach.

ANIMACJA

Tegoroczny konkurs animacji to kilkadziesiąt filmów składających się na ponad 200 minut projekcji. Kandydaci do tytułu Czarnego Konia Animacji wybrani zostaną spośród przeszło 1700 zgłoszeń z całego świata (od Ekwadoru i Martyniki, przez Jordanię i Kosowo, po Hong Kong i Filipiny), z których blisko połowa to propozycje polskich premier!

Program animacji uzupełnią: sekcja przybliżająca twórczość młodych adeptów słynnej praskiej szkoły FAMU (absolwentami której są m.in. Miloš Forman, Emir Kusturica czy Agnieszka Holland), a także zestaw najciekawszych krótkometrażówek ostatnich lat z krajów Wyszechradu.

GRY WIDEO

Wśród nominowanych tytułów do Czarnego Konia Gier Wideo m.in. autobiograficzna „Cibele” Niny Freeman (Star Maid Games). Nina to nastolatka z krwi i kości: prowadzi kiczowatego bloga, ma kompleksy, stresuje się w tłumie. W fikcyjnym MMO „Valtameri” poznaje niejakiego Blake’a, z którym nawiązuje bliską relację. „Cibele” to intymna podróż, jakich w grach niewiele – autorka obnaża się przed odbiorcami, dając wgląd nie tylko w swoje myśli, ale również w swoją seksualność: udostępniając prywatne konwersacje i półnagie zdjęcia. Uniwersalna opowieść o tym jak dziwne bywają ludzkie relacje, nie tylko w internetach.

Na entuzjastów mediów interaktywnych czekać będą także sekcje: Made In Poland, poświęconą polskim grom wideo i ich twórcom, a także VR, odkrywająca coraz śmielsze eksperymenty realizowane za pomocą technologii wirtualnej rzeczywistości.

WIDEOKLIP

Nowy konkurs przybliży blisko 30 wideoklipów, które rzucają wyzwanie teledyskowej formie, odkrywając pokłady wyobraźni reżyserów i muzyków. Dopełnią go sekcje: Perwersyjny Przewodnik po Polskich Wideoklipach oraz Wideoklipy 360°.

Pierwsza, to kontynuacja ubiegłorocznego, bardzo ciepło przyjętego przeglądu kontrowersyjnych teleledysków z całego świata. W tym roku spróbujemy napisać nieoficjalną historię polskiego teledysku, który pełen jest dziwności, zaskoczeń i prób wykroczenia poza normy. Z kolei Wideoklipy 360° ponownie pozwolą nam przenieść się w sam środek muzyczno-wizualnych spektakli, jakimi są teledyski w goglach wirtualnej rzeczywistości. 

A co usłyszmy na scenie muzycznej? Podczas zamknięcia festiwalu Koń przemówi własnym głosem, w musicalowym wydaniu i oparach absurdu. Projekt “Kopyta zła” sytuuje się na pograniczu scenicznego show i słuchowiska radiowego. Wyraziste teksty, oparte o nowelę Edgara Allana Poego „Metzengerstein”, w połączeniu z elektroniczną muzyką i tańcem, posłużą tu za elementy opowieści o Ferdynandzie i jego koniu, co zionie złem.

GROZA

Ars Independent od kilku lat kładzie nacisk na multimedialność. Najwyraźniejszym symptomem tej fascynacji będzie w tym roku sekcja Groza, czyli interdyscyplinarne spojrzenie na współczesny horror – gatunek, który od zawsze oddawał ducha epoki, obrazując aktualne społeczne lęki. W Katowicach bać się będziemy przy najnowszych animacjach, wideoklipach i grach wideo, definiujących na nowo granice grozy.

(0)
Reklama
Komentarze