Zaloguj
Reklama

Poradnik rowerzysty – jak zadbać o dobrą formę przed sezonem ?

Poradnik rowerzysty – jak zadbać o dobrą formę przed sezonem ?
Fot. panthermedia
(0)

Dla niektórych – sezon trwa cały rok. Dla innych – dopiero się rozpoczął, bądź rozpocznie się wraz z pierwszymi dniami maja. Jak przygotować organizm do powrotu na długie trasy ? Co zrobić, aby … nie spowodować krzywdy organizmowi, który przez zimę zapomniał o wysiłku? Jak zadbać o sprzęt? Na co zwrócić uwagę, aby bezpiecznie korzystać z roweru ?

Reklama

Po co nam jazda rowerem?

Jazda rowerem wcale nie musi być monotonna! Spokojne trasy, które przyzwyczajają organizm są nie tylko świetną zabawą ale przede wszystkim, pozwalają na zrzucenie zbędnych kilogramów. Wysiłek na rowerze pomaga również w walce ze schorzeniami serca czy układu krążenia. Organizm staje się lepiej dotleniony, co pomaga w budowaniu odporności. Dotlenienie organizmu pozytywnie wpływa na naczynia krwionośne – polepsza ich elastyczność, co jest niezwykle ważne w zapobieganiu odkładaniu złogów cholesterolu.

Rozgrzewka przed jazdą

Rozgrzewka przed każdą jazdą, odgrywa kluczową rolę dla naszych mięśni. Zanim wsiądziemy na rower, warto poświęcić kilka chwil na rozgrzanie i rozciągnięcie mięśni, nóg, grzbietu i karku. Pamiętajmy, że rozgrzewka to podstawa! Naciągnięcie mięśni czy uraz mogą doprowadzić do dłuższego wyłączenia nas z jazdy rowerem.

Dobra dieta – klucz do sukcesu

Czy istnieje coś takiego jak „dieta rowerzysty”? Oczywiście, osoby regularnie jeżdżące w dalekie trasy czy uprawiające ten sport zawodowo stawiają na zdrowe odżywianie, bogate w określoną ilość składników odżywczych i budulcowych. Co więc z amatorami? Dieta rowerzysty powinna składać się w dużym stopniu z węglowodanów, które stanowią najważniejsze paliwo dla mięśni. Warto pamiętać, że węglowodany są składowane jako glikogen w komórkach wątroby i mięśni. Co zawiera wartościowe węglowodany? Przede wszystkim warto sięgnąć po pełnoziarniste pieczywo, płatki owsiane, płatki żytnie. Dieta powinna być również bogata w łatwo przyswajalne białko jak kurczak, indyk, jaja, mleko.

Co jeść zanim pójdziemy „na rower”? Wszystko zależy od tego, czy planujemy dłuższą trasę czy krótką wycieczkę. Przed wyjazdem w dłuższa trasę, około godziny przed wyjściem warto zjeść wysokowęglowodanowy posiłek. Co w trakcie jazdy? Jeśli czujesz, że spada Ci energia warto sięgnąć po batony musli, batony energetyczne, banany. Po powrocie do domu ważne będzie uzupełnienie poziomu glikogenu, który został zużyty w trakcie wysiłku. Po dłuższym „wyjeżdżeniu” polecane jest spożycie makaronu pełnoziarnistego, porcji chudego mięsa, warzyw.

Sprawny rower – bez tego ani rusz

Pamiętajmy, że zanim wyruszymy na przejażdżkę, warto zwrócić uwagę, czy rower jest sprawny. To, że stał w czasie zimy w garażu nie oznacza, że nie trzeba przywrócić go do pełni sprawności!

Na co więc warto zwrócić uwagę?

  • Po pierwsze umyj rower! Najlepiej umyć przy pomocy gąbki i delikatnego detergentu. Łańcuch warto przetrzeć ściereczką namoczoną np. w odtłuszczaczu lub benzynie ekstrakcyjnej
  • Sprawdź, czy wszystkie śruby są dokręcone
  • Zwróć uwagę na koła zębate – możliwe, ze są zużyte i niezbędne będą nowe
  • Łańcuch – niekiedy nie wystarczy zwykłe naoliwienie. Jeśli łańcuch jest luźny lub widać duże ślady zużycia warto pomyśleć o nowym. Pamiętaj, że łańcuch najlepiej smarować dedykowanym do tego środkiem.
  • Skontroluj stan pedałów.
  • Zweryfikuj stan kół – jeśli masz wątpliwości, czy koła nie są scentrowane wybierz się do punktu naprawy rowerów.
  • Hamulce i linki – hamulce zużywają się bardzo szybko, a od ich sprawności zależy bezpieczeństwo. Ten element koniecznie należy sprawdzić !

Pamiętaj – bezpieczeństwo na rowerze jest najważniejsze. Sprawny rower, kask, światła odblaskowe sprawią, że Twoje podróżowanie będzie nie tylko przyjemniejsze, ale przede wszystkim – bezpieczniejsze. Szerokiej drogi !

Reklama
(0)
Komentarze