Zaloguj
Reklama

Nowa Piramida Zdrowego Żywienia i Stylu Życia Dzieci i Młodzieży a miejsce soków w zbilansowanej diecie

Autorzy: MBC
Nowa Piramida Zdrowego Żywienia i Stylu Życia Dzieci i Młodzieży a miejsce soków w zbilansowanej diecie
Fot. medforum
(0)

Nieprawidłowe żywienie, zbyt niska konsumpcja warzyw i owoców oraz niedostosowanie diety do potrzeb organizmu – to częste powody zaburzeń żywieniowych, nadwagi czy otyłości, także wśród dzieci. To właśnie te obszary były tematem IV Narodowego Kongresu Żywieniowego, na którym wychodząc naprzeciw wyzwaniom w żywieniu dzieci i młodzieży, ogłoszono nową Piramidę Zdrowego Żywienia i Stylu Życia Dzieci i Młodzieży. W jej podstawie, podobnie jak w nowych Piramidach dla osób starszych i ogółu społeczeństwa, także znalazły się warzywa i owoce. Jak czytamy w komentarzu do Piramidy, dzieci i młodzież mogą spożywać też szklankę soku jako porcję warzyw lub owoców.

Reklama

Zgodnie z nową Piramidą Zdrowego Żywienia i Stylu Życia Dzieci i Młodzieży podstawę codziennej diety nadal powinny stanowić warzywaowoce. Dziennie należy spożywać minimum 400 gramów tych produktów, najlepiej w podziale na 5 porcji, a jedną z nich może być szklanka soku, także tego dostępnego w opakowaniach kartonowych. Jak czytamy w komentarzu do Piramidy:

Soki, które nie zawierają dodatku cukru, mogą być korzystnym elementem codziennej diety dzieci i młodzieży pod warunkiem właściwego zbilansowania tej diety. Zgodnie z najnowszymi rekomendacjami dzieci w wieku 4.-6. r.ż. mogą spożywać dziennie do 170 ml, a od 7. r.ż. – szklankę soku owocowego dziennie.

– W wielu krajach europejskich 100% sok owocowy jest uznawany za jedną z zalecanych porcji owoców lub warzyw. W zależności od wytycznych zalecana dzienna porcja spożycia 100% soku owocowego waha się od 150 ml do 235 ml i może stanowić jedną porcję warzyw i owoców. To dobrze, że soki znalazły się także w komentarzu do nowej Piramidy Zdrowego Żywienia i Stylu Życia Dzieci i Młodzieży, ponieważ zawierają liczne składniki mineralne i witaminy. Spożywanie soków może pomóc w osiągnięciu zalecanego dziennego spożycia witaminy C, kwasu foliowego, beta-karotenu i wapnia. Co więcej, popularne w naszym kraju soki, np. jabłkowy i pomarańczowy mają niski indeks glikemiczny i niewielką kaloryczność, dzięki czemu bardzo dobrze wpisują się w zbilansowane żywienie – prof. dr hab. med. Wojciech Cichy – Em. Kierownik i Katedry Pediatrii i Kliniki Gastroenterologii Dziecięcej i Chorób Metabolicznych Uniwersytetu Medycznego im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu.

Składniki odżywcze znajdujące się w 100% soku owocowym odgrywają istotną rolę we wsparciu utrzymywania prawidłowego stanu zdrowia, zgodnie z zatwierdzonymi oświadczeniami zdrowotnymi:

  • foliany pomagają w utrzymaniu prawidłowych funkcji psychologicznych i pomagają w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego,
  • potas pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego i mięśni oraz utrzymaniu prawidłowego ciśnienia krwi,
  • witamina C pomaga w prawidłowej produkcji kolagenu w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania zębów, skóry, dziąseł i kości. Witamina C zwiększa przyswajanie żelaza.

Wyzwaniem pozostaje nadal przełożenie praktyki na realne zachowanie. Jednym ze sposobów na zwiększenie konsumpcji warzyw i owoców w ciągu dnia może być dołączenie szklanki soku do posiłku.

Piśmiennictwo

Informacja prasowa

Źródło tekstu:

  • Piramida Zdrowego Żywienia i Stylu Życia Dzieci i Młodzieży, opracowana w Instytucie Żywności i Żywienia przez zespół ekspertów pod kierunkiem prof. dr med. Mirosława Jarosza, Warszawa 2019.

Reklama
(0)
Komentarze