Zaloguj
Reklama

Jak pomóc osobie we wstrząsie anafilaktycznym?

Autor/autorzy opracowania:

Źródło tekstu:

  • Anafilaksja, symptomatologia i leczenie wstrząsu anafilaktycznego. Jerzy Kruszewski. Przewodnik Lekarza.

Kategorie ICD:

Kategorie ATC:


Jak pomóc osobie we wstrząsie anafilaktycznym?
Fot. ojoimages
(0)

Wstrząs anafilaktyczny to reakcja nadwrażliwości organizmu na dany czynnik np. użądlenie osy lub pszczoły.

Reklama

Najczęstsze objawy wstrząsu to: 

  • spadek ciśnienia tętniczego, przyspieszenie akcji serca,
  • zawroty i bóle głowy oraz utrata przytomności,
  • obrzęki skóry (pokrzywka, świąd itp.) oraz warg i języka,
  • duszność, suchy kaszel, wodnisty katar, chrypa,
  • nudności i biegunka,
  • pokrycie skóry potem.

Postępowanie w stanie zagrożenia wstrząsem obejmuje: 

  • pomiar ciśnienia tętniczego, 
  • ograniczenie penetracji czynnika wywołującego (opaska uciskowa),
  • zapewnienie pozycji leżącej i dostępu do żyły,
  • podanie adrenaliny (0,5 mg/ podskórnie lub domięśniowo),
  • ocena drożności dróg oddechowych.

Kiedy wystąpi pełnoobjawowy wstrząs anafilaktyczny powinno zacząć się od podania adrenaliny lub dożylnie uzupełnienie płynów i przebiegać według tzw. Schematu VIP:

  • V - zabezpieczenie i utrzymanie drożności dróg oddechowych, która umożliwia prawidłową wentylację i utlenowanie krwi.
  • I - stosowanie płynów w celu wypełnienia naczyń to podstawowa metoda leczenia rozwijającej się hipotonii i upośledzenia odwodowego krwi.
  • P – Utrzymanie ciśnienia tętniczego, czyli ułożenie chorego w pozycji leżącej z uniesionymi nogami.
Reklama
(0)
Komentarze