Dlaczego ludzie mają rude włosy? Naukowcy znaleźli 8 wcześniej nieznanych genów

Fot. ojoimages

Naukowcy są o krok bliżej do rozszyfrowania tego, co powoduje, że niektóre osoby rodzą się z rudymi włosami. Obszerne badanie opublikowane w czasopiśmie „Nature Communications” wykazało, że DNA rudowłosych zawiera osiem wcześniej niezidentyfikowanych genów, które sprawiają, że ludzie rodzą się z tym kolorem włosów.

Ludzie z rudymi włosami stanowią około 1-2 procent światowej populacji. To, jakie geny wpływają na ten niezwykły kolor, od dawna było przedmiotem spekulacji i zainteresowania naukowców.

Podczas obszernego badania genetycznego naukowcy z Uniwersytetu w Edynburgu bazowali na danych z brytyjskiego biobanku. Łącznie przeanalizowali DNA prawie 350 tysięcy osób i porównali informacje genetyczne rudowłosych z osobami o blond, brązowym lub czarnym kolorze włosów. Do badania włączono jedynie osoby pochodzenia europejskiego ze względu na dużą różnorodność kolorów włosów między nimi.

Wcześniej naukowcy stwierdzili, że za to, czy dana osoba będzie mieć rudy kolor włosów, jest odpowiedzialna mutacja genu MC1R dziedziczonego od obojga rodziców. Zmniejszona funkcja tego genu może prowadzić do zaczerwienienia włosów i piegów na twarzy.

Jednak nie każdy, kto ma obie „czerwone mutacje” MC1R, jest rudowłosy. Inne geny również muszą być zaangażowane w ten proces. Jak dotąd jednak nie było wiadomo, jakie geny są zaangażowane w powstawanie rudego koloru włosów.

8 genów wpływa na rudy kolor włosów

Podczas nowego badania naukowcy zidentyfikowali 8 genów powiązanych z rudymi włosami. Autorzy skupili się także na tym, jak działają te geny i odkryli, że niektóre z nich mogą kontrolować „włączanie” lub „wyłączanie” MC1R.

Oprócz wspomnianych 8 różnic genetycznych autorzy badań odkryli również blisko 200 genów, które z kolei są związane z blond i brązowymi włosami. Jednym z najmniej spodziewanych wniosków było to, że wiele różnic genetycznych wpłynęło na znacznie większą strukturę włosów niż koloru.

Jesteśmy bardzo zadowoleni, że ta praca ujawniła większość genetycznych różnic, które przyczyniają się do różnic w zabarwieniu włosów u ludzi – powiedział Albert Tenes, profesor Uniwersytetu w Edynburgu.

Historia rudego koloru włosów

W przeszłości ludzie z rudym kolorem włosów nie mieli łatwo. Wraz z ich kolorem włosów łączyło się wiele uprzedzeń.

Uważano, na przykład, że rudowłosi mieli „ostre języki” i „ognistą naturę”. W średniowieczu rude włosy były uważane za znak pożądania seksualnego zwierząt i degeneracji moralnej. Czasem kolor rudy był postrzegany jako znak czarownic, wilkołaków lub wampirów.

Podczas hiszpańskiej inkwizycji ludzie o rudawym kolorze włosów byli poddawani podobnemu uciskowi co Żydzi. W średniowiecznych Włoszech i Hiszpanii ten kolor włosów był związany z „heretycką naturą Żydów” i ich odrzuceniem Jezusa. Z tego powodu Judasz w dziełach sztuki był przedstawiany jako osoba o rudym kolorze włosów.

Dzisiaj również osoby o rudym kolorze włosów spotykają się z antypatią. Istnieje wiele stereotypów o osobach rudowłosych: „rude to wredne”, „rudy to nie kolor włosów, to styl życia”, „nie układaj się z rudymi” to tylko najdelikatniejsze określenia, jakie pojawiają się we współczesnej przestrzeni wymiany myśli, czyli przede wszystkim w internecie.

Piśmiennictwo