Czy bakterie mogą chronić przed wirusami?

Autor/autorzy opracowania:

Źródło tekstu:

• Angus Buckling et al. Parasite Exposure Drives Selective Evolution of Constitutive versus Inducible Defense. Current Biology, March 2015 DOI:10.1016/j.cub.2015.01.065

University of Exeter. "Nature's inbuilt immune defense could protect industrial bacteria from viruses." ScienceDaily. ScienceDaily, 12 March 2015.

Adres www źródła:

Kategorie ATC:

Czy bakterie mogą chronić przed wirusami?
Fot. iStock

Ostatnie badania naukowców z University of Exeter dowodzą, że szybkie ewolucyjne zmiany, jakie zachodzą w organizmach bakterii mogą stać się skuteczną bronią w walce z wirusami. Czy możliwe jest więc, że bakterie znajdą wykorzystanie w walce z chorobami wirusowymi?

Bakterie poza szkodliwym działaniem, kojarzonym z wywoływaniem chorób pełnią wiele pożytecznych ról. Szczepionki bakteryjne wykorzystywane są m.in w produkcji jogurtu czy serów, a także w trakcie syntezy hormonów czy insuliny. Okazuje się, że ewolucja nie próżnuje.

Dr Edze Westera z University of Exeter wykorzystał niewiarygodną zmienność ewolucyjną bakterii w swoich badaniach. W swoich badaniach przeprowadził serię eksperymentów, w trakcie których infekował bakterie, wirusami obserwując tym samym jak zmienia się odpowiedź bakterii na obecność wroga. Wydzielane przez wirusy czynniki, powodują wzrost ekspresji systemów obronnych bakterii, które mogą okazać się nie szkodliwe dla ludzi. Dr Westera sugeruje, że wykorzystanie bakterii, które miały styczność z wirusami może przynieść wymierne korzyści, w walce z chorobami wirusowymi ludzi. Trzymamy kciuki!