Czescy naukowcy odkryli nowy sposób dostarczania leku bezpośrednio do komórki!

Fot. pantherstock

Zespół Pavla Jungwirtha z Instytutu Chemii Organicznej i Biochemii Akademii Nauk Republiki Czeskiej, we współpracy z innymi naukowcami z Czech i Niemiec, opisał dotąd nieznany mechanizm pasywnego transportu peptydów do komórek bez pośrednika. Łatwy transport leków bezpośrednio do komórek jest jednym z celów przemysłu farmaceutycznego.

Zdolność przenikania krótkich peptydów do komórek była po raz pierwszy zaobserwowana w badaniach nad HIV i jest obecnie wykorzystywana przy transporcie leków bezpośrednio do komórek. Do tej pory najczęściej odbywało się to za pośrednictwem torebki transportowej, tak zwanego pęcherzyka, który oddzielał się od błony komórkowej i otaczał transportowaną substancję. Techniczną komplikacją dla skutecznego transportu leku jest jednak to, że z torebki transportowej należy ponownie uwolnić cząsteczkę gojącą.

Peptydy mogą również przechodzić do komórek bez pomocy energii biernej. Zespół Jungwirtha, wykorzystując fluorescencję i mikroskopię elektronową oraz komputerowe symulacje molekularne, odkrył mechanizm oparty na fuzji błony indukowanej przez same peptydy.

Jednak według Jungwirtha są to obecnie tylko spekulacje. Instytut poinformował o tym w komunikacie prasowym opublikowanym przez Proceedings of National Academy of Sciences w Stanach Zjednoczonych (PNAS).

Czym są peptydy?

Peptydy to związki organiczne zbudowane z co najmniej 2 reszt aminokwasowych połączonych wiązaniem peptydowym, wykorzystywane głównie w medycynie estetycznej. Pierwsze korzyści ze stosowania peptydów na skórę odkryto już w roku 1930, podczas badań wpływu ekstraktów drożdżowych na procesy gojenia się ran. Zauważono wtedy, że związki te wytwarzają korzystne efekty poprzez działanie na komórki skóry, a w szczególności na fibroblasty. Potencjał zwiększonej aktywności biologicznej peptydów w skórze właściwej szybko wykorzystano komercyjnie i rozpoczęto wprowadzanie wielu produktów w celu poprawy stanu starzejącej się skóry.

Obecnie w kosmetologii znany jest podział peptydów na 4 podstawowe kategorie według mechanizmu ich działania. Są to: peptydy sygnałowe, peptydowe inhibitory enzymów, peptydy neuroprzekaźników oraz peptydy transportujące.

Kluczowa błona komórkowa

Jungwirth od dawna współpracuje ze swoim zespołem nad procesami molekularnymi w błonie komórkowej, otwierając nowe możliwości kontrolowania tych procesów, i potencjalnie jeszcze skuteczniejszymi sposobami transportu molekuł leków do miejsca działania.

Jungwirth opublikował ponad 280 prac w międzynarodowych czasopismach, w tym „Science”, „Nature Chemistry” i „PNAS”. Jest także redaktorem czasopisma „The Journal of Physical Chemistry” wydanego przez American Chemical Society. Popularyzuje także naukę w tygodniku „Respekt”, czeskim radiu i czeskiej telewizji publicznej.

Piśmiennictwo