• Strona główna
  •  
  • Ryzyko powikłań ciąży w przypadkach spożywania alkoholu i palenia tytoniu w okresie ciąży.
Ryzyko powikłań ciąży w przypadkach spożywania alkoholu i palenia tytoniu w okresie ciąży.
uzaleznienie_palacz_papieros
Fot. ojoimages

Przedwczesny poród, a zwłaszcza "skrajne wcześniactwo" - określane jako poród poniżej 32 tygodnia ciąży - jest główną przyczyną okołoporodowych zachorowań i zgodnów. W najnowszym badaniu stwierdzono, iż spożywanie alkoholu przez kobiety w okresie ciąży może przyczynić się do znacznego wzrostu ryzyka skrajnego wcześniactwa.

„Ilość przedwczesnych porodów wzrosła częściowo z przyczyny stosowania technik wspomaganego rozrodu i interwencji medycznych, jednak my uważamy, iż wpływ ma tutaj również sam alkohol" - uważa profesor Robert J. Sokol – C.S Mott Center for Human Growth and Development w Wayne State University.

Zespół badawczy prof. Sokol zbierał dane dotyczące narażenia na alkohol, kokainę i papierosy jak również związanych z tymi używkami wyników ciążowych w grupie 3130 kobiet ciężarnych i ich potomstwa. Z grupy noworodków 66 było skrajnymi wcześniakami, 462 nieco wcześniej urodzonych (łagodne wcześniactwo), a 2602 urodziło się w terminie.

Wyniki badania wykazały, iż alkohol i kokaina, bez papierosów, były związane z podwyższonym ryzykiem występowania skrajnie wczesnego wcześniactwa - głównie podwyższenie ryzyka dotyczyło spożywania alkoholu. Ponadto, wpływ ten był większy wśród ciężarnych będących po 30 roku życia.

"Palenie papierosów było związane z łagodnym wcześniactwem - twierdzi dr. Sokol - pomimo tego należy pamiętać, iż palenie pozostaje znamiennym czynnikiem ryzyka przedwczesnego porodu".

Znacznie wyższy wpływ alkoholu na przedwczesny poród wśród kobiet powyżej 30 roku życia być może wynika z większej podatności na oddziaływania neurobehawioralne i występowanie wrodzonych wad wśród ciąż u kobiet starszych. „Jest to ważne odkrycie” - twierdzi dr Sokol – „ponieważ kobieta mogła spożywać większe ilości alkoholu w okresie ciąży będąc młodszą bez żadnego wpływu na płód, lecz w późniejszym wieku jej podatność na oddziaływanie alkoholu na ciążę jest wyższa i groźniejsza”.

W grupie badanej większość pacjentek (92%) była pochodzenia afroamerykańskiego, dlatego też należałoby powtórzyć podobne badanie na innej grupie etnicznej. „Ryzyko przedwczesnych porodów wśród kobiet afroamerykańskich jest wysokie w porównaniu do kobiet białych” - twierdzi dr Sokol.

Podsumowując swoje rozważania profesor Sokol stwierdził, iż istnieje znaczne ryzyko wystąpienia skrajnego wcześniactwa związane ze spożywaniem alkoholu w okresie ciąży. Najlepszą radą dla kobiet ciężarnych jest powstrzymanie się od spożywania alkoholu w okresie ciąży.

„Ilość przedwczesnych porodów wzrosła częściowo z przyczyny stosowania technik wspomaganego rozrodu i interwencji medycznych, jednak my uważamy, iż wpływ ma tutaj również sam alkohol" - uważa profesor Robert J. Sokol – C.S Mott Center for Human Growth and Development w Wayne State University.

Zespół badawczy prof. Sokol zbierał dane dotyczące narażenia na alkohol, kokainę i papierosy jak również związanych z tymi używkami wyników ciążowych w grupie 3130 kobiet ciężarnych i ich potomstwa. Z grupy noworodków 66 było skrajnymi wcześniakami, 462 nieco wcześniej urodzonych (łagodne wcześniactwo), a 2602 urodziło się w terminie.

Wyniki badania wykazały, iż alkohol i kokaina, bez papierosów, były związane z podwyższonym ryzykiem występowania skrajnie wczesnego wcześniactwa - głównie podwyższenie ryzyka dotyczyło spożywania alkoholu. Ponadto, wpływ ten był większy wśród ciężarnych będących po 30 roku życia.

"Palenie papierosów było związane z łagodnym wcześniactwem - twierdzi dr. Sokol - pomimo tego należy pamiętać, iż palenie pozostaje znamiennym czynnikiem ryzyka przedwczesnego porodu".

Znacznie wyższy wpływ alkoholu na przedwczesny poród wśród kobiet powyżej 30 roku życia być może wynika z większej podatności na oddziaływania neurobehawioralne i występowanie wrodzonych wad wśród ciąż u kobiet starszych. „Jest to ważne odkrycie” - twierdzi dr Sokol – „ponieważ kobieta mogła spożywać większe ilości alkoholu w okresie ciąży będąc młodszą bez żadnego wpływu na płód, lecz w późniejszym wieku jej podatność na oddziaływanie alkoholu na ciążę jest wyższa i groźniejsza”.

W grupie badanej większość pacjentek (92%) była pochodzenia afroamerykańskiego, dlatego też należałoby powtórzyć podobne badanie na innej grupie etnicznej. „Ryzyko przedwczesnych porodów wśród kobiet afroamerykańskich jest wysokie w porównaniu do kobiet białych” - twierdzi dr Sokol.

Podsumowując swoje rozważania profesor Sokol stwierdził, iż istnieje znaczne ryzyko wystąpienia skrajnego wcześniactwa związane ze spożywaniem alkoholu w okresie ciąży. Najlepszą radą dla kobiet ciężarnych jest powstrzymanie się od spożywania alkoholu w okresie ciąży.

Autor opracowania: mgr Magdalena Szumska-Kostrzewska

Recenzenci: Prof. dr hab. n. med. Anita Olejek (Konsultant Wojewódzki z Zakresu Położnictwa i Ginekologii - woj. śląskie). Dr n. med. Piotr Bodzek.

Źródło tekstu: newsletter, 25 May 2007.

Podziel się
Poleć znajomemudrukuj tekst
Oceń artykuł: 
 0 głosów
 

Dermatologia i kosmetologia (rozwiń)

Kobieta - zdrowie i profilaktyka (rozwiń)

Dziecko - zdrowie i profilaktyka (rozwiń)

Mężczyzna - zdrowie i profilaktyka (rozwiń)

Styl życia: sztuka, rozrywka, muzyka (rozwiń)

Praca (rozwiń)

O zdrowiu - choroby cywilizacyjne (rozwiń)

Ulubiona kuchnia