Zaloguj
Reklama

Złe nawyki przekuj w zdrowe postanowienia

Autor/autorzy opracowania:


Złe nawyki przekuj w zdrowe postanowienia
Fot. ojoimages
(5)

Zmiana roku kalendarzowego skłania wiele osób do podjęcia noworocznych postanowień. Począwszy od tematów związanych ze sferą materialną, dotyczącą oszczędności i remontu mieszkania, a skończywszy na utracie zbędnych kilogramów czy rzuceniu palenia. Lista szczytnych założeń jest długa, ale również ambitna, bo jak wskazują badania przeprowadzone przez UPC Polska jednym z najczęściej przytaczanych noworocznych postanowień jest dbałość o kondycję i zdrowie.

Reklama

Potrzeba matką zmian

Wizja lepszego jutra jest kwintesencją noworocznych postanowień, które służą poprawie jakości naszego życia oraz diagnozują to co jest dla nas najważniejsze. Paradoksalnie ukazują one również niekiedy nasze ułomności. Idąc tym tropem można wnioskować, że przytoczone powyżej badania, świadczą o chęci poprawy nienajlepszej kondycji naszego zdrowia. Jednak już sam fakt, iż Polacy są świadomi takiego stanu rzeczy oraz deklarują potrzebę zmian jest oznaką pozytywną.

365 dni, czyli prawie 9 tysięcy godzin dla zdrowia

Choć wiele z naszych planów oraz noworocznych postanowień realizujemy jedynie przez pierwsze dwa tygodnie stycznia, warto dołożyć wszelkich starań i sumiennie zadbać o poprawę jakości naszego zdrowia w ciągu całego roku. Doświadczenie pokazuje, że tej sfery życia nie należy bagatelizować. Toteż profilaktyki zdrowotnej nie odkładaj na później, ale tu i teraz przystąp do jej realizowania. Dzięki temu w niedługim czasie twoje prozdrowotne postanowienia staną się codzienną praktyką.

ABC prozdrowotnych postanowień

Na poprawę kondycji zdrowia ma wpływ wiele czynników. Zalicza się do nich m.in. aktywny wypoczynek, zbilansowana dieta, rezygnacja z nieprawidłowych nawyków żywieniowych oraz niewłaściwych przyzwyczajeń, takich jak spożywanie nadmiernej ilości alkoholu czy palenie papierosów. Zmiany staraj się wprowadzać sukcesywnie. Rozpocznij od kwestii podstawowej, a mianowicie od przestrzegania zrównoważonej diety, która dostarczy organizmowi kompleksowych składników odżywczych, witamin oraz minerałów. Porzuć spożywanie tłustych potraw oraz nadmiernej ilości słodyczy na rzecz sezonowych warzyw oraz owoców. Ciesz się z dobrodziejstwa ryb, orzechów, wszelkich nasion oraz oliwy z pierwszego tłoczenia. W przeciwnym wypadku - jeżeli zbagatelizujesz dobre nawyki żywieniowe i dasz dojść do głosu dawnemu trybowi życia - możesz stać się jedną z ofiar choroby XXI wieku, a mianowicie wysokiego poziomu złego cholesterolu we krwi. Jego nadmiar osiada w naczyniach krwionośnych powodując wiele groźnych chorób, w tym miażdżycę, która może wywołać zawał serca. Szczególnie w nowym roku warto zadbać o profilaktykę, gdyż jak to mówią lekarze lepiej zapobiegać niż leczyć. Nieocenionym sprzymierzeńcem w walce z cholesterolem są również owoce, takie jak aronia czy czarna porzeczka. Zawierają one antyoksydanty oraz potas, które działają zbawiennie na układ krwionośny.

Wysoka zawartość witamin w owocach aronii i czarnej porzeczki (m.in. A, C, P) wpływa bezpośrednio na zwiększenie odporności oraz zapobieganie przeziębieniom i chorobom, a odżywcze właściwości miodu działają regenerująco i wzmacniająco. Co więcej, naukowcy z Pomorskiej Akademii Medycznej oraz Kliniki Kardiologii AM w Warszawie udowodnili, że wyciąg z owoców aronii pozwala dość skutecznie regulować nadciśnienie tętnicze, zapobiega odkładaniu się cholesterolu w ściankach tętnic oraz chroni przed chorobami serca.

Istotne, by noworoczne postanowienia nie były wyłącznie pusto wypowiedzianymi frazesami. Dlatego też warto zainwestować swój czas i dołożyć wszelkich starań, by nabrać dobrych nawyków żywieniowych. Efekty właściwej diety pojawią się szybciej niż się tego spodziewamy.

Reklama
(5)
Komentarze