Zaloguj
Reklama

Walka z dziurami na drogach

Autor/autorzy opracowania:

Źródło tekstu:

  • zdjęcia: Auto-Boss

Walka z dziurami na drogach
Fot. Ford Auto-Boss
(5)

Nasze drogi po zimie znów wyglądają jak szwajcarski ser. Zanim robotnicy załatają wszystkie dziury na drogach, zdąży przyjść kolejna zima. Jak nie wpaść w dziurę? Prawdopodobnie jest to nie możliwe... Ale możemy podpowiedzieć jak sprawdzić kondycję samochodu, które miało bliski kontakt z uliczną wyrwą.

Wsłuchaj się

Prawidłowo działające zawieszenie to podstawa bezpieczeństwa jazdy samochodem. Na naprawach nie ma co oszczędzać – jeśli zaniedbamy podstawę samochodu mogą nas spotkać przykre niespodzianki, które doprowadzą nie tylko nasz portfel do ruiny, ale także nasze auto. Stan zawieszenia samochodu trzeba sprawdzić w serwisie. Szczególną naszą uwagę powinny zwrócić nietypowe dźwięki wydobywające się z zawieszenia w postaci stuków podczas użytkowania samochodu. Jeśli usłyszymy niepokojące dźwięki powinniśmy udać się do serwisu i naprawić usterki - mówi Marek Godzieszka, Dyrektor ds. technicznych Auto-Boss.

Wczuj się

Jakość polskich dróg skraca żywotność naszego pojazdu. Kontakt z dziurą może doprowadzić do usterek układu kierowniczego, który odpowiedzialny jest za sterowanie pojazdem, a więc za omijanie, skręcanie i jazdę na wprost. Aby sprawdzić, czy układ ten działa prawidłowo trzeba... wczuć się w jazdę. - Każdy układ kierowniczy posiada luz fabryczny. Jeśli luz zwiększy się, wówczas mogą pojawić się problemy w prowadzeniu samochodu. Wykonywanie szybkich i skomplikowanych manewrów, kiedy luz fabryczny jest pogłębiony może być niebezpieczne dla kierowcy i innych uczestników ruchu. Co prawda rzadko, ale zdarza się, że może dojść do wypadnięcia przegubu kulowego drążka kierowniczego i kierowca straci panowanie nad kierownicą – wyjaśnia Marek Godzieszka, specjalista Auto-Boss

Wpatrz się

Nawet największy bystrzak na drodze nie jest w stanie wypatrzeć wszystkich dziur, aby sprawnie je ominąć. Najbardziej narażone na uszkodzenia są także opony, bo to one jako pierwsze wpadają w pozornie nie groźną dziurę. Opony o niższym profilu i z większymi obręczami są szczególnie podatne na usterki. Na pierwszy rzut oka objawy mogą być niewidoczne, jednak przy dużej szybkości może dojść do uszkodzenia kordu, wybrzuszenia na oponie, a nawet rozerwania gumy. Przy zetknięciu z dużą dziurą uszkodzona zostanie także felga.

Dostosuj prędkość

Jedyna na co mamy wpływ, oprócz próby ominięcia dziur w jezdni, to zachować odpowiednią prędkość dostosowaną do stanu nawierzchni jezdni. Prawie każdą dziurę można pokonać i prawie na każdej można uszkodzić koło.

(5)
Reklama
Komentarze