Zaloguj
Reklama

Stosujesz dietę wegetariańską – czy nie powinnaś suplementować żelaza? Dieta wegetariańska a prawdopodobne niedobory żelaza

Autor/autorzy opracowania:

Recenzenci:

  • Prof. dr hab. n. med. Anita Olejek (Konsultant Wojewódzki z Zakresu Położnictwa i Ginekologii - woj. śląskie). Dr n. med. Piotr Bodzek

Źródło tekstu:

  • Forum Ginekologiczne

Adres www źródła:

Kategorie ICD:

Kategorie ATC:


Stosujesz dietę wegetariańską – czy nie powinnaś suplementować żelaza? Dieta wegetariańska a prawdopodobne niedobory żelaza
Fot. medforum
(2)

Dieta wegetariańska wymagająca rezygnacji ze spożywania mięsa oraz ograniczająca produkty pochodzenia zwierzęcego jak tłuszcze, mleko czy jaja może być przyczyną pojawienia się niedoborów wielu witamin i mikroelementów. Dotyczy to w szczególności osób rozpoczynających stosowanie tej diety, które nie mają jeszcze wprawy w odpowiednim doborze produktów, jak również kobiet w okresie dojrzewania, ciąży i laktacji oraz tych z nadmiernymi krwawieniami miesiączkowymi. Szczególnie groźny dla zdrowia może być u tych osób niedobór żelaza, w związku z czym powinien on być uzupełniany preparatami zawierającymi ten biopierwiastek.

Ogrom czynników mających decydujący wpływ na prawidłowy stan organizmu ludzkiego sprawia, że nie jesteśmy w stanie wyeliminować wszystkich tych działających negatywnie. Jednym z najistotniejszych czynników wpływających na zdrowie jest prawidłowo skomponowana dieta zawierająca pokarmy dostarczające wszystkie niezbędne składniki odżywcze, witaminy oraz mikro- i makroelementy. W ostatnich latach coraz popularniejsze staje się promowanie zdrowego stylu życia, a jedną z jego podstawowych reguł jest odpowiednia dieta. W związku z tym, iż dieta przeciętnego człowieka jest najczęściej dietą mieszaną i często zawiera zbyt wiele pokarmów tłustych i ciężkostrawnych, dostarczających dużej ilości kalorii oraz powodujących nadmierny wzrost cholesterolu, zwiększając tym samym ryzyko nadwagi, chorób serca i układu krążenia, coraz większa ilość osób decyduje się na zmianę diety na wegetariańską. Dużą grupę osób przechodzących na dietę wegetariańską stanowią osoby młode, w przeważającej części kobiety. Wpływ na to ma w dużej mierze chęć ograniczenia ilości spożywanych kalorii, podyktowana modą na szczupłą sylwetkę.

Wegetarianie to osoby preferujące bezmięsne odżywianie produktami pochodzenia roślinnego. Wśród tych produktów dominują między innymi owoce, warzywa, zboża, nasiona (np. słonecznika, dyni) a także kiełki roślin, orzechy czy grzyby. W zależności od rodzaju dopuszczalnych pokarmów wyróżnić można kilka odmian diety wegetariańskiej.

Rodzaje diety wegetariańskiej:

  • Weganizm – weganie odżywiają się wyłącznie produktami roślinnymi; może on przyjmować dwie formy:
    1. Witarianizm – skrajny odłam wegetarianizmu, dopuszcza się spożywanie wyłącznie surowych warzyw i owoców, nie poddanych obróbce termicznej
    2. Frutarianizm – skrajny odłam wegetarianizmu, spożywa się jedynie dania z owoców i soki owocowe
  • Laktowegetarianizm – w jadłospisie znajdują się produkty roślinne, dopuszcza się spożywanie mleka i jego przetworów
  • Laktoowowegetarianizm – oprócz produktów mlecznych wprowadza się jaja
  • Peskowegetarianizm – prócz produktów pochodzenia roślinnego dopuszcza się spożywanie ryb
  • Semiwegetarianizm – prócz produktów pochodzenia roślinnego dopuszcza się spożywanie niewielkich ilości ryb i drobiu

(2)
Reklama
Komentarze