Zaloguj
Reklama

Sok owocowy = sok 100%

Informacja prasowa

Autor/autorzy opracowania:

Kategorie ICD:


Sok owocowy = sok 100%
Fot. medforum
(0)

Szklanka soku owocowego może być jedną z zalecanych porcji owoców dziennie. Tymczasem pojawiają się obawy, gdy sięgamy po soki, ponieważ narosło wokół nich sporo mitów. Efekt jest taki, że zaczynamy pomijać w codziennej diecie ważne źródło pochodzących z owoców witamin i innych składników odżywczych.

Reklama

Zgodnie z zaleceniami ekspertów ds. żywienia, aby cieszyć się dobrym zdrowiem, należy spożywać minimum 5 porcji warzyw lub owoców dziennie. Jedną z nich może stanowić szklanka soku (ok. 200 ml), także owocowego. Skoro więc sok owocowy może być jedną z porcji zdrowia, to dlaczego wiele osób myśli, że jest to produkt, po który sięgać nie należy? To przekonanie wynika z mitów krążących na temat soków owocowych, a te z kolei wynikają przede wszystkim z nieznajomości przepisów prawa, procesu produkcji i czerpania wiedzy o sokach z niesprawdzonych źródeł.

Krzywdzące jest też bardzo wąskie, oparte głównie na mitach, spojrzenie na soki owocowe poprzez kwestię zawartości cukru, która dla wielu jest niezrozumiała i źle interpretowana. Zapomina się natomiast o tym, że skoro soki powstają z owoców, to stanowią przede wszystkim źródło witamin i składników odżywczych z tych owoców pochodzących. Warto więc o sokach owocowych dowiedzieć się więcej niż głoszą powtarzane bezkrytycznie mity i spojrzeć na nie w szerszym kontekście, aby móc świadomie planować ich udział w swojej codziennej diecie.

100% owocu, zero dodanego cukru, zero konserwantów

Ułatwić to powinna, między innymi, znajomość faktu, że zgodnie z przepisami prawa, zarówno Unii Europejskiej, jak i w Polsce, każdy sok owocowy, a także pomidorowy, to sok 100%. Oznacza to, że w soku owocowym nie może znaleźć się nic poza owocami, z których go wyprodukowano. Dzięki temu, sięgając w sklepie np. po karton z napisem sok pomarańczowy czy sok jabłkowy, możemy być pewni, że znajdziemy w nim tylko i wyłącznie składniki pochodzące z tych owoców.

Niestety, wciąż wiele osób myśli, że soki owocowe można dosładzać (wskazało tak np. 78% badanych przez nas mam) lub dodawać do nich sztuczne substancje (wskazało tak 53% mam). Tymczasem, jak podkreśla dr Katarzyna Stoś, prof. nadzw. Instytutu Żywności i Żywienia – „Przepisy prawne wyraźnie zabraniają dodawania do wszystkich rodzajów soków konserwantów (substancji konserwujących), sztucznych barwników i aromatów.

Te same przepisy zabraniają dosładzania soków owocowych (a także pomidorowych i 100% warzywnych) w jakikolwiek sposób. „W jakikolwiek”, czyli zarówno cukrem, jak i np. fruktozą, glukozą, syropem glukozowo-fruktozowym, czy wszelkiego rodzaju tzw. słodzikami. Soki te zawierają więc taką ilość cukrów jak owoce, z których powstały, i tylko z nich pochodzących. Gdyby producent dosłodził sok owocowy, złamałby prawo.

fot. panthermedia

Wartość kaloryczna soku owocowego jest zbliżona do wartości kalorycznej owoców, jakie posłużyły do jego produkcji. Przeciętna wartość energetyczna 100 ml soku wynosi ok. 40 – 50 kcal. Na przykład 100 g pomarańczy to ok. 45 kcal, a 100 ml soku pomarańczowego to również ok. 45 kcal. Nie są to, jak widać, duże wartości, a nikt nie zaleca przecież wypicia na raz całego kartonu soku. Należy po prostu, podobnie jak przy spożyciu innych produktów, zachować umiar i zdrowy rozsądek.”

Reklama
(0)
Komentarze