Zaloguj
Reklama

Sok owocowy ma wysoki indeks glikemiczny: prawda czy fałsz?

Autorzy: Biuro Prasowe Fruit Juice Matters
Sok owocowy ma wysoki indeks glikemiczny: prawda czy fałsz?
Fot. medforum
(0)

Nie wszyscy specjaliści z dziedziny żywienia i zdrowia zalecają swoim pacjentom spożywanie soku owocowego m.in. ze względu na obawy dotyczące jego indeksu glikemicznego (IG). Zarówno wśród konsumentów, jak i specjalistów można spotkać się z poglądem, że soki owocowe mają wysoki indeks glikemiczny. A co na ten temat mówią wyniki badań?

Reklama

Sok owocowy = niski indeks glikemiczny

Przegląd 18 randomizowanych badań klinicznych opublikowany w 2017 r. w >>Journal of Nutritional Science<< wykazał, że spożywanie soku owocowego ma neutralny wpływ na kontrolę glikemii. Wynika to z obecności fruktozy, która jest cukrem naturalnie występującym w owocach i sokach z nich powstałych. Podczas wchłaniana w jelitach pokarmów i napojów zawierających fruktozę ich wpływ na poziom glukozy we krwi jest minimalny w przeciwieństwie do produktów bogatych w glukozę. Właśnie dlatego żywność zawierająca fruktozę w tym 100% soki owocowe mają niski lub średni indeks glikemiczny i  z reguły powodują stosunkowo niską odpowiedź glikemiczną, pomimo panującego powszechnie przekonania i doniesień medialnych mówiących o znacznym wzroście poziomu glukozy we krwi – mówi dr Agnieszka Kozioł-Kozakowska dietetyk, Adiunkt w Klinice Pediatrii, Gastroenterologii i Żywienia UJ Collegium Medicum.

100% soki owocowe, które charakteryzują się niskim IG (np. sok pomarańczowy) oraz wysoką zawartością składników bioaktywnych, takich jak flawanony, które wykazują działanie obniżające poziom lipidów i poprawiające wrażliwość na insulinę, a ponadto obniżają ciśnienie i mają działanie przeciwzapalne, porcja 100% soku owocowego powinna stanowić element codziennej, zbilansowanej diety bez obaw o nadmierny wzrost poziomu cukru we krwi.

Sok pomarańczowy w badaniach klinicznych

Mylnie zakłada się, że sok owocowy może mieć negatywny wpływ na zdrowie ze względu na zawartość cukrów i małej ilości błonnika w porównywaniu do nieprzetworzonego owocu. Przegląd ostatnich badań wskazuje jednak, że wiele powszechnych przekonań dotyczących negatywnych skutków wynikających ze spożywania soku owocowego nie jest naukowo uzasadnionych. 100% sok owocowy – a w szczególności sok pomarańczowy – wykazywał następujące efekty w badaniach klinicznych:

  • brak niekorzystnego wpływu na poziom glukozy lub insuliny we krwi,
  • brak statystycznie istotnego związku z ryzykiem wystąpienia cukrzycy typu 2.,
  • obniżony poziom cholesterolu ogółem i cholesterolu LDL oraz zwiększony poziom cholesterolu HDL,
  • zwiększanie poziomów antyoksydantów w organizmie, źródło hesperydyny, polifenoli i witamin,
  • brak wyraźnego związku ze zwiększaniem masy ciała.

Spożywanie znacznych ilości pokarmów o wysokim indeksie glikemicznym ma określone konsekwencje w kontekście ogólnego wpływu posiłku na poziom glikemii. Spożywanie posiłków o wysokim indeksie glikemicznym często w warunkach nadwagi i braku aktywności fizycznej będzie sprzyjać rozwojowi insulinooporności i cukrzycy typu 2. W jednym z przeglądów systematycznych potwierdzono, iż istotnym czynnikiem obniżającym ryzyko wystąpienia tych schorzeń jest dieta o niskim indeksie glikemicznym (tj. powodująca umiarkowany wzrost poziomu glukozy we krwi) – podsumowuje dr Agnieszka Kozioł-Kozakowska.

Piśmiennictwo

Informacja prasowa


Reklama
(0)
Komentarze