Zaloguj
Reklama

Smak późnego lata, czyli owoce sezonowe, ich właściwości i wykorzystanie

Informacja prasowa

Autor/autorzy opracowania:

Kategorie ATC:


Smak późnego lata, czyli owoce sezonowe, ich właściwości i wykorzystanie
Fot. Shutterstock
(0)

Choć zbliża się ono ku końcowi – jego smak może towarzyszyć nam przez cały rok. Lato, bo to o nim mowa, pełne jest ulotnych, owocowych chwil. Można raczyć się ich smakiem w okresie letnim jak i zachować go – w postaci np. dżemów – na zimowe dni. Smak późnego lata to także szereg zalet dla ciała. Jakie owoce i dlaczego powinny zagościć w tym okresie w kuchni?

Spoglądając w kalendarz sezonowy, polskich owoców, latem w kuchni pojawiają się takie smakołyki, jak: agrest, czereśnie, maliny, porzeczki, późne jabłka czy śliwki. Każdy z wyżej wymienionych owoców cieszy się wyjątkowymi walorami – zarówno pod względem smaku, aromatu, jak i unikalnych wartości odżywczych. Biorąc na warsztat wybrane, to jest agrest, porzeczkę i śliwkę, można ucieszyć nie tylko kubki smakowe, ale i otrzymać wiele korzyści dla organizmu.

Agrest w kuchni

Agrest (łac. ribes uva – crispa) zawiera pektyny (mieszaninę węglowodanów, będących źródłem rozpuszczalnego błonnika), 5 - 8% cukru oraz witaminę C. Ponadto fosfor, potas, sód, wapń, magnez i nieco żelaza. Niegdyś agrest stosowano jako przysłowiowy lek na całe zło – uważano bowiem, że sok z jego owoców leczy wszelkie stany zapalne. Obecnie to stały bywalec słodkich ciast, tart oraz tartaletek, który dodaje do nich swoją kwaskową nutę. Przez cały rok może on gościć w kuchni pod postacią wyrazistego w smaku dżemu, który idealnie sprawdzi się jako dodatek do gofrów czy naleśników.

Porzeczkowe love

Poprzeczki (łac. ribes) spośród 150ciu gatunków tejże rośliny możemy wyróżnić trzy podstawowe odmiany: czerwoną, białą i czarną. Za kolorem idą w parze różne właściwości, stężenie witaminowe, etc. Nie mniej jednak wszystkie porzeczki, podobnie jak agrest, zawierają pektyny, są źródłem witaminy C - w 100 g znajduje się 181 mg witaminy C – to aż 4 razy więcej niż w pomarańczach! Ta witaminowa bomba w okresie letnim smakuje wybornie jako dodatek do ciast ale także jako koktajl czy uzupełnienie mięsnego obiadu.

Jak śliwka nie tylko w kompot

Śliwki (łac. prunus) są źródłem zdrowych cukrów, kwasów organicznych, soli mineralnych, witaminy A i E, witamin z grupy B, a także witaminy C, potasu, błonnika, żelaza. Wysoka zawartość wspomnianej witaminy E, która jest naturalnym przeciwutleniaczem, chroni komórki przed zniszczeniami. Obecnie coraz częściej wskrzesza się przepisy dziadków, dlatego tym samym kulinarnym hitem są śliwki w occie, jako dodatek do mięsnych dań.

Sztuka kulinarna, w której główną rolę odgrywają wyżej wymienione owoce, może przynieść smakowite efekty, które ucieszą nie jedno podniebienie! Zastosowanie agrestu, porzeczek i śliwek jest bowiem bardzo szerokie.

(0)
Reklama
Komentarze