Zaloguj
Reklama

Recenzja książki pt.: "Życie w konsumpcji, Konsumpcja w życiu"

Autor/autorzy opracowania:


Recenzja książki pt.:
Fot. medforum
(0)

Książka podzielona została przez autorki na dwa główne rozdziały. Pierwszym jest „życie w konsumpcji”, w którym dowiadujemy się, czym jest konsumpcja, jej wpływie na życie jednostki w społeczeństwie XXI wieku. W drugiej części (Konsumpcji w życiu) zaś opisane zostało przeciwstawne spojrzenie na dział I. Autorki na podstawie artykułów relacjonują zachowania jednostki oraz w jaki sposób konsumpcja oddziałuje na nasze życie.

Reklama

Konsumpcja jest niczym innym jak zużywaniem posiadanych dóbr, dzięki którym zaspokajamy swoje potrzeby. Toteż jak opisać konsumenta w obecnych czasach? Temu pytaniu przyjrzał się Bogdan Mróz w artykule „Dyskretny urok konsumpcjonizmu. Szkic do portretu konsumenta XXI wieku”. Wyjaśnia, że producenci starają się podporządkowywać trendom, wymyślając coraz to nowsze oferty. Postmodernistyczne podejście do konsumpcjonizmu pozwala jednostce m.in. na indywidualna ekspresję osobowości, np. poprzez tzw. świątynie konsumpcji (sklepy odzieżowe, centra handlowe itp.)

Scharakteryzowano nowe trendy w zachowaniach współczesnych klientów, które ciągle ulegają zmianom. Ludzie coraz częściej funkcjonują bardziej intensywnie, pod presją czasu. Ci, którzy wyznają zasadę „mens sama in corpore sano” starają się dbać o zdrowie i kondycję fizyczną, a także ważne dla nich jest także środowisko. Innym trendem okazuje się być dążenie do odmładzania się (np. poprzez zakupy produktów przeznaczonych dla młodszych od siebie konsumentów – ubrania, kosmetyki itp.) Jeszcze inną – życie wg wellness i wiele innych takich jak:

  • metroseksualność

  • małżeństwa typu „bez dzieci”, związki nieformalne

  • udogodnienia, dzięki którym można dłużej zostać w domu (zakupy przez internet, telepraca, wirtualny kontakt ze znajomymi)

  • connectivity – manifestacja przynależności do dużych społeczności.

W innym podrozdziale „życia w konsumpcji” spotykamy się z określaniem tradycji. Zmienia się ona co pokolenie, gdyż w perspektywie czasów i czynników (wiek, płeć, pochodzenie itp.) przekształca się nasze podejście do otaczającego świata. Spójrzmy na obyczaje weselne: ile z obrządków z wesela staropolskiego pozostało? Oczepiny – większość panien młodych w ogóle nie wie dlaczego one są. Bądź noc poślubna? - ta często ma miejsce znacznie przed.

Tradycja zmienia się, gdyż obecne pokolenia czerpią z niej tylko to, co jest im potrzebne. Gdyby owa tendencja się nie zmieniała dalej żylibyśmy w epoce kamienia łupanego. Zmiany jakie zachodzą są naszym świadomym wyborem.

W części drugiej „konsumpcja w życiu” Anna Maria Zawadzka w artykule „o typach zakupów, które mogą zwiększać zadowolenie z życia” opisuje, jak motywacja przy zakupie może podnieść zadowolenie kupującego.

Jeżeli interesują się podejścia psychologiczne i socjologiczne naszego konsumpcjonizmu w XXI wieku - zapraszam do zapoznania się z pozycją Gdańskiego Wydawnictwa Psychologicznego pt. „Życie w konsumpcji, konsumpcja w życiu” Anny M. Zawadzkiej, Małgorzaty Górnik-Durose.

Reklama
(0)
Komentarze