Zaloguj
Reklama

Masło czy margaryna - preferencje smakowe to mit?

Informacja prasowa

Autor/autorzy opracowania:

Źródło tekstu:

  • 1. Blind test porównawczy między masłem a margaryną podanych na kanapkach zrealizowany w ramach kampanii „Poznaj się na tłuszczach” w dn. 4-6.05.2016, N=120, 50% do 50% - mężczyźni i kobiety; zwolennicy masła i margaryny.
    2. Badanie opinii przeprowadzone we wrześniu 2015 roku, zrealizowane metodą (CAWI) na grupie 1000 losowo dobranych respondentów powyżej 25 roku życia.
    3. Blind test - badanie polegające na testowaniu przez respondentów tej samej grupy produktów bez ujawniania marki i wskazywania na wyraźne różnice. Jego celem jest sprawdzenie preferencji respondentów odnośnie badanych produktów, np. upodobań smakowych.
    4. Blind test porównawczy między masłem a margaryną podanych na kanapkach zrealizowany w ramach kampanii „Poznaj się na tłuszczach” w dn. 4-6.05.2016, N=120, 50% do 50% - mężczyźni i kobiety; zwolennicy masła i margaryny.
    5. Badanie fokusowe - zogniskowane wywiady grupowe - jedna z metod badań jakościowych, polegająca na grupowej dyskusji z udziałem od 6 do 12 osób, którą prowadzi moderator. Stosowana do określenia zachowań i zwyczajów konsumentów.
    6. Badanie opinii przeprowadzone we wrześniu 2015 roku, zrealizowane metodą (CAWI) na grupie 1000 losowo dobranych respondentów powyżej 25 roku życia.

Masło czy margaryna - preferencje smakowe to mit?
Fot. medforum
(0)

85% Polaków nie zauważa różnicy pomiędzy smakiem masła i margaryny na kanapkach1 - wynika z badania przeprowadzonego w ramach kampanii „Poznaj się na tłuszczach”. Celem badania było sprawdzenie preferencji masło vs. margaryna oraz wiedzy Polaków na temat wspomnianych produktów do smarowania pieczywa.

50% Polaków deklaruje, że przy wyborze produktu do smarowania pieczywa kieruje się smakiem, co trzecia osoba bazuje w tej kwestii na własnych przekonaniach2.
Polacy prześcigają się w argumentach o to, który z produktów jest zdrowszy i smaczniejszy. Z tego powodu organizatorzy kampanii „Poznaj się na tłuszczach” podjęli wyzwanie i sprawdzili, jak rzeczywiście wygląda wyobrażenie i wiedza Polaków na temat masła i margaryny.

Zwolennicy obu produktów zostali poddani eksperymentowi blind test3, podczas którego każdy z nich otrzymał do spróbowania dwie identyczne kanapki  - jedna posmarowana masłem, druga margaryną. Aż 85% osób spontanicznie, nie zauważyło między nimi żadnej różnicy, blisko 10% wskazało na różnicę, która rzeczywiście nie istniała (np. inne pieczywo), a tylko 5% osób wskazało na tym etapie badania na różnicę w smarowidle. Co więcej, po wyraźnej sugestii, że kanapki różnią się, nadal tylko niewielki odsetek -  7,3% osób zwróciło uwagę na różnicę w produkcie, którym posmarowane zostały kanapki4.To pokazuje, że deklarowane przez wiele osób preferencje smakowe w wyborze masła i margaryny są mitem.

Istotne walory zdrowotne

Wyniki blind testu zostały uzupełnione o badanie fokusowe5, które na podstawie dyskusji zweryfikowało przyzwyczajenia, wiedzę i opinię uczestników związane z produktami do smarowania pieczywa. Wyniki potwierdziły funkcjonujące w społeczeństwie błędne przekonania na temat masła i margaryny, a także brak znajomości niektórych podstawowych faktów  dotyczących tłuszczu w diecie. Większość osób, które wzięły udział w badaniu, nie potrafiło np. stwierdzić, czy wskazane rekomendacje żywieniowców w zakresie wyboru produktu do smarowania pieczywa są prawdziwe:

  • „Dla polskiej populacji osób dorosłych rekomendowanym tłuszczem do smarowania pieczywa jest margaryna” – uzasadnienie: jest jednym z zalecanych tłuszczów roślinnych.
  • „Masło jest polecane w żywieniu dzieci do 3 r.ż. w żywieniu osób starszych i w podeszłym wieku, u których wydzielanie soków trawiennych i zawartość w nich enzymów trawiennych jest relatywnie mniejsza” – uzasadnienie: jest najlepiej przyswajalnym tłuszczem zwierzęcym, nie jest produktem wysoko przetworzonym.


fot. panthermedia

Tymczasem jak podkreślają eksperci to właśnie fizjologiczne i energetyczne zapotrzebowanie człowieka powinno być kryterium decydującym o wyborze rodzaju smarowidła: Zarówno masło i margaryna mają swoje niewątpliwe walory zdrowotne i to one z punktu widzenia żywieniowców są najważniejsze. Podstawową zasadą, jaką każdy z nas powinien wziąć pod uwagę, to wiek i stan zdrowia. Warto przy tym pamiętać o kontrolowaniu spożycia tłuszczów zwierzęcych, które w nadmiarze i poprzez swoje działanie prozapalne sprzyjają rozwojowi chorób sercowo-naczyniowych -  komentuje ekspert kampanii „Poznaj się na tłuszczach” dietetyk mgr Ewa Kurowska.

(0)
Reklama
Komentarze