Zaloguj
Reklama

Jaki wpływ na nasz organizm mają przesilenia?

Jaki wpływ na nasz organizm mają przesilenia?
Fot. ojoimages
(0)

W chwili obecnej wyróżnia się dwa rodzaje przesileń: wiosenne oraz jesienne. Jedne osoby nie odczuwają jakiejkolwiek objawów związanych ze zmianą pory roku inne czują ogromne osłabienie, senność, bark sił do pracy i aktywności fizycznej. To, że objawy przesileń nasilają się u danego pacjenta w dużej mierze zależy od jego nastawienia psychicznego. Kiedy mówimy o przesileniu? Jakie są jego objawy? Jak radzić sobie z przesileniem?

Reklama

Przesilenie to nic innego jak różnego rodzaju zmiany, które zachodzą nie tylko w naszym środowisku (zmiana temperatury, zmiany długości dnia, zmiana czasu itp.) ale także w naszym organizmie.

Zanim „wejdziemy” w rytm nowej pory roku potrzebuje on trochę czasu by się do tego dostosować. Podczas przesilenia w naszym układzie pokarmowym, krwionośnym, immunologicznym oraz krążeniowym.  

Przyczyn przesilenia wiosennego (inaczej syndromu zmęczenia wiosennego) oraz jesiennego jest bardzo wiele.

Sami powinniśmy zadbać o to by nie odczuwać objawów przesilenia. To bowiem jak je odczuwamy jest kwestią indywidualną dla każdego z nas. W okresie jesiennym jak i zimowym nie powinniśmy działać wbrew zegarowi biologicznemu.

Wśród najczęściej wymienianych objawów przesilenia wiosennego oraz jesiennego pacjenci najczęściej wymieniają:

  • nadmierną senność i ospałość
  • ciągłe osłabienie
  • napady zmęczenia (wywołane barakiem witamin, głownie żelaza)
  • zawroty głowy
  • bóle głowy
  • bóle mięśniowe (spowodowane najczęściej barkiem ruchu oraz witamin i minerałów)
  • wypadanie włosów
  • przesuszanie skory
  • niechęć do jakiejkolwiek aktywności fizycznej
  • osłabienie refleksu
  • rozdrażnienie
  • niepokój
  • nadmierna lękliwość
  • przygnębienie
  • poczucie rezygnacji
  • spadek odporności (podatność na różnego rodzaju infekcje pochodzenia wirusowego, bakteryjnego oraz grzybiczego)
  • zmiany na skórze całego ciała (swędzenie, pieczenie, wysypka)
  • częste, nagłe zmiany nastroju

Wszystkie wyżej wymienione objawy zakłócają nasze normalne, sprawne funkcjonowanie w ciągu dnia a co ważne uniemożliwiają także spokojny sen i wypoczynek.

Każdy z nas musi samodzielnie wypracować sobie sposoby na objawy przesilenia wiosennego bądź jesiennego.

Wśród polecanych znajdują się:

  • Regularny, spokojny sen (powinniśmy spać minimum 8 godzien, by nasz organizm miał szansę na regenerację i odpoczynek)
  • Nie rób nic ponad własne siły (powoduje to frustrację)
  • Zjadaj zawsze pożywne i zróżnicowane posiłki (nigdy nie zapominaj o śniadaniu)
  • Jeśli masz ochotę na drzemkę po prostu idź spać!
  • Gdy tylko nadarzy się okazja korzystaj ze słońca
  • Każdego dnia wietrz w pokoju, zwłaszcza w sypialni (świeże powietrze jest bardzo ważne szczególnie przed zaśnięciem)
  • Ćwicz każdego ranka (wystarczy kilka ćwiczeń rozciągających by poprawić krążenie krwi a co za tym idzie nasze samopoczucie)
  •  Jedz dużo owoców i warzyw (bardzo zdrowe są także świeże soki)
  • Unikaj stresu i napięcia nerwowego
  • Przed snem unikaj picia mocnej herbaty, kawy czy napojów energetyzujących

 

Wiele osób włącza sobie w okresie przesilenia witaminy oraz minerały w postaci tabletek bądź napojów do picia. Warto także zainwestować w dobre preparaty podnoszące naszą odporność (dotyczy to szczególnie osób z zaburzeniami odporności).

Każdy z nas zna swój organizm i sam powinien wypracować sobie sposób na radzenie sobie z objawami przesilenia wiosennego bądź jesiennego. Nie pozwólmy by zmiany  pogody miały wpływ na naszą codzienną aktywność zarówno fizyczną jak i psychiczną.  

Reklama
(0)
Komentarze